همشهری آنلاین: با همکاری مشترک سازمان‌های حفاظت محیط زیست، بنادر و دریانوردی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شیلات، به منظور حفاظت از محیط زیست آب‌های جنوبی کشور گارد ساحلی تشکیل می‌شود.

گارد ساحلی برای حفاظت از محیط زیست دریاها ایجاد می‌شود

به گزارش مانا، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئله حفاظت محیط زیست آب‌های کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پروین فرشچی افزود: متاسفانه هم اکنون در کشور بخش سازمان یافته مشخصی برای حفاظت از آب‌های ساحلی کشور وجود ندارد.

وی خاطر نشان ساخت: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا گارد ساحلی با هدف امنیت آب‌های ساحلی در تمام زمینه‌ها سالیان سال است که شروع به فعالیت کرده‌اند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: یکی از موارد مهم در گاردهای ساحلی حفاظت از منابع زیستی که به تدریج به عنوان یکی از وظایف اصلی گارد ساحلی قرار گرفته است.

فرشچی در ادامه گفته‌های خود افزود: در این راستا در معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفته شد تا طرح ایجاد گارد ساحلی برای حفاظت بیش‌تر از محیط زیست دریاهای کشور به ویژه آب‌های جنوبی مطرح شود.

وی گفت: در این راستا سازمان‌های حفاظت محیط زیست، بنادر و دریانوردی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شیلات باید نسبت به ایجاد گارد ساحلی به صورت مشترک اقدام کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: بسیاری از سازمان‌ها مانند شیلات، بنادر و دریانوردی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یگان حفاظت دارند که پیشنهاد داده‌ایم این یگان‌ها همه در قالب "گارد ساحلی" تجمیع و فعالیت کنند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست به این ترتیب می‌توانیم در راستای حفاظت از منابع آب‌های ساحلی از تجهیزات و امکانات تمام نهادها استفاده کنیم.

فرشچی تاکید کرد: هم اکنون سازمان حفاظت محیط زیست فاقد هر گونه امکانات جهت مانور و حفاظت از محیط زیست آب‌های ساحلی است.

وی اذعان داشت: بدون شک با هم‌افزایی ارگان‌های دریایی می‌توان به تمام اهداف تعیین شده در راستای حفاظت از محیط زیست دریاهای کشور دست یافت.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: طرح ایجاد گارد ساحلی به زودی در شورای عالی محیط زیست کشور مطرح خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت تایید نهایی طرح تشکیل گارد ساحلی با تجمیع یگان‌های حفاظت ارگان‌های دریایی در شورای عالی محیط زیست این طرح جهت تصویب نهایی به دولت تقدیم خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: هم اکنون این طرح در حال آماده‌سازی جهت ارسال به شورای عالی محیط زیست است.

فرشچی در ادامه گفته‌های خود اعلام کرد: باید توجه داشت که طرح تشکیل گارد ساحلی یک طرح ملی با هدف حفاظت از منابع ملی کشور است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در صورت تشکیل گارد ساحلی با مشارکت ارگان‌های دریایی دیگر شاهد مشکلاتی که هم اکنون در آب‌های ساحلی در ارتباط با مسائل مختلف پیش می‌آید، وجود نخواهد داشت.

به گفته وی، آب‌های ساحلی هر کشور تا فاصله 12 مایلی آن اطلاق می‌شود که هر کشوری باید نسبت به تامین امنیت آن و حفاظت محیط زیست در آن منطقه اقدامات لازم را انجام دهد.

کد خبر 318830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha