چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی بر روی نسل جدیدی از دندان‌های قابل کاشت در موش‌های آزمایشگاهی کار می‌کنند که شاید در آینده بتوان از آن برای انسان‌ها نیز استفاده کرد.

تولید دندان طبیعی دائمی در محیط آزمایشگاهی

به گزارش مهر، از دست دادن دندان دایمی واقعیت تلخی است که تقریبا در زندگی هر انسانی روی می‌دهد و معمولا با استفاده از روش‌هایی نظیر ایمپلنت، این نقصان برطرف می‌شود.

اکنون گروهی از دانشمندان در ژاپن راه‌حل طبیعی‌تری ارائه کرده‌اند که کاربردهای گسترده‌تری داشته و به راحتی می‌توان آن را برای موش‌های آزمایشگاهی به کار برد. موفقیتی که در این پروژه به دست آمده امیدهایی برای استفاده از آن در انسان‌ها ایجاد کرده است.

رویش دندان در انسان فرآیند پیچیده‌ای است که ارتباط زیادی با آن چه که "ریشه دندان" نامیده می‌شود، دارد. در واقع این بخش را می‌توان توده‌ای از سلول‌ها نامید که در مراحل نخست زندگی هر فرد و از بخشی موسوم به ectoderm (لایه بیرونی پوست) و ectomesenchyme در فک تولید می‌شوند. در مراحل اولیه، این توده‌های سلولی ساختار نسبتا ساده‌ای دارند.

اکنون دانشمندانی از مرکز زیست‌شناسی توسعه‌ای RIKEN و دانشگاه پزشکی توکیو دست به ابتکار عملی زده که طی آن یکی از این توده‌های سلولی را برداشته و سپس با تقسیم کردن آن، شرایط را برای رویش دندان جدیدی فراهم کرده‌اند.

در ادامه دندانی که با این روش رشد می کند در سوراخ حفر شده در فک جانور قرار گرفته تا در ادامه کار رشد طبیعی خود را دنبال کند.

نکته قابل توجه این است که این دندان در مقایسه با دندان‌های معمولی ابعاد کوچک‌تر (نصف) داشته اما همانند آن‌ها قابلیت حس کردن دارند.

کد خبر 319138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha