مجموع نظرات: ۰
جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

مراسم پایانی دومین دوره جایزه داستان تهران شامگاه پنجشنبه ۳دی‌ماه با حضور نویسندگان، هنرمندان، مدیران فرهنگی و شهری و علاقه‌مندان داستان‌نویسی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

جایزه داستان تهران

به گزارش همشهري، در ابتداي اين مراسم مهدي ذاكري، مديرعامل مؤسسه همشهري با اشاره به اينكه بيشتر شهرهاي بزرگ جهان داراي هويت منحصر به فرد هستند، شهر تهران را با وجود همه مشكلات قابل قياس با اين شهرها دانست و افزود: شايد تهران شهري تاريخي نباشد اما هويت خود را دارد و فرهنگ آن براي مردم ايران شناخته شده است. در همه دنيا نويسندگان توانسته‌اند در دل قصه‌هاي خود به شهرها هويت ببخشند كه اين مسئله بايد در مورد تهران هم اتفاق بيفتد.

در ادامه مينا فرشيدنيك، دبير جايزه داستان تهران هدف از برگزاري اين جايزه را خلق تصاويري از شهر تهران در داستان‌هاي كوتاه عنوان كرد و گفت: آنچه به ماندگاري شهرها كمك مي‌كند و موجب دلبستگي ساكنان آنها مي‌شود، تصاويري است كه هنرمندان در آثار خود ثبت كرده‌اند. خلق تصاوير از زيبايي‌هاي شهر و زندگي همدلانه شهروندان دلبستگي به شهر را بيشتر مي‌كند و موجب مي‌شود افراد سلوكي مهربانانه‌‌تر نسبت به مكان زندگي خود داشته باشند.

وي ضمن ارائه گزارشي از روند اجرايي جايزه داستان تهران افزود: امسال ۱۳۶۲ اثر تا پايان مهلت فراخوان يعني ۳۰ مهر به‌دست ما رسيد كه ۱۰ درصد بيش از آثار دوره اول بود. 32درصد شركت‌كنندگان ساكن شهرها و كشورهاي ديگر بودند كه نشان مي‌دهد همه ايراني‌ها به اين شهر دلبستگي دارند. سپس علي خدايي به نمايندگي از هيأت داوران روي صحنه آمد و ابراز اميدواري كرد كه در كنار جايزه داستان تهران، براي اصفهان، خوزستان و ديگر شهرها هم جايزه داستان شكل بگيرد.

  • تجليل از برگزيدگان

بخش پاياني مراسم به تجليل از برگزيدگان اصلي و جنبي دومين جايزه داستان تهران اختصاص داشت كه جايزه نخست بخش اصلي به مبلغ 7ميليون تومان به داستان «ياخچي‌آباد» نوشته مهدي حميدي‌پارسا اهدا شد. جايزه دوم به مبلغ 5 ميليون تومان به سينا دادخواه نويسنده داستان «بي‌نام» رسيد و عاليه عطايي براي نوشتن داستان «30‌كيلومتر» جايزه سوم و 3ميليون توماني را برد. در بخش اصلي 5اثر شايسته تقدير شناخته شدند و جايزه يك ميليون توماني دريافت كردند؛ «سبابه» لاله زارع، «تومور بدخيم عاشقي» افسانه احمدي، «مي‌شه شما رو ببوسم» مكرمه شوشتري، «سوپر هيرو» امين شيرپور و «نشستن كنار اتوبان» آيين نوروزي.

در بخش جنبي، جايزه نخست تهران، شهر همدلي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به مبلغ 3ميليون تومان به داستان «دوبل در باغ مخفي» نوشته زهرا درمان رسيد و سارا قهقرايي با داستان «طوفان» جايزه دوم و 2ميليون توماني را دريافت كرد. 5نويسنده هم در اين بخش جايزه يك ميليون توماني بردند. در اين مراسم برگزيدگان بخش‌هاي جنبي حقوق و تكاليف شهروندي، بازار تهران، دانشگاه تهران، برج ميلاد و خط سفيد هم معرفي شدند. اجراي مراسم اختتاميه را منصور ضابطيان بر عهده داشت و در پايان گروه موسيقي كماكان به اجراي برنامه پرداخت.

  • آتش و خاكستر

بخشي از مراسم اختتاميه دومين جايزه داستان تهران به بزرگداشت احمدرضا احمدي اختصاص داشت. در اين بخش فيلمي به نمايش درآمد كه شاعر تهران در آن از روند شاعري خود از 21سالگي گفت و خطاب به حاضران افزود: انزوايي خودخواسته ترتيب داده و به‌شدت اصرار دارم اتلاف وقت نكنم و به جاي آن فقط كار مي‌كنم.

زندگي فرصتي كوتاه است. پس از پخش اين تصاوير، ماهور احمدي فرزند شاعر نامدار روي صحنه آمد و به جاي پدرش تقدير شد. او سپس گفت: اين تصاوير متعلق به 3سال قبل است. پدر اين روزها بسيار لاغرتر و خسته‌تر از آن چيزي است كه در تصاوير و فيلم‌ها مي‌بينيد اما من حتي در اين حالت هم شرمنده مي‌شوم وقتي مي‌بينم چه نظمي در انجام كارهايش دارد و حس مي‌كنم او آتش است و من خاكستر.

کد خبر 319281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha