مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست از بازگشت فیتوپلانکتون‌های همزیست آبسنگ‌های مرجانی با خنک شدن هوا خبر داد و گفت: درصدد از‌سرگرفتن رایزنی با منطقه آزاد برای احداث مرکز پژوهش و احیای آبسنگ‌های مرجانی در کیش هستیم.

مرجان-خلیج فارس
  • اين بار آب وهوا مقصر بود

شهريور‌ماه گذشته بود كه دكتر محمدرضا فاطمي متخصص اكوبيولوژي دريا، درگفت و گو با همشهري از بروز پديده سفيدشدگي مرجان‌ها در خليج‌فارس خبر داد و گفت كه مرجان‌هاي خليج‌فارس با مرگ دست‌و‌پنجه‌نرم مي‌كنند. آنطور كه اين استاد دانشگاه به همشهري اعلام كرد براثر گرم شدن آب‌هاي خليج‌فارس، مرجان‌هاي كيش و ديگر جزاير از اوايل شهريورماه به پديده سفيدشدگي مبتلا شده بودند و بخشي از مهم‌ترين آبسنگ‌هاي مرجاني درحال نابودي بود.

او با تأكيد براينكه شرايط آب وهوايي وافزايش دما باعث بروز پديده سفيدشدگي شده است، گفت كه براساس پايش غواصان، 70درصد مرجان‌هاي شاخ‌گوزني در جزيره كيش دچار سفيدشدگي و نابودي هستند و معلوم نيست كه اگر گرماي آب ادامه داشته باشد چه بلايي بر سر مرجان‌ها مي‌آيد. فاطمي گرم شدن آب‌هاي خليج‌فارس را ناشي از وقوع پديده ال‌نينو عنوان كرد و افزود: اين پديده هر 8 تا10سال در اقيانوس آرام اتفاق مي‌افتد.

فاطمي گفت: مناطق مرجاني به‌ويژه زيستگاه مرجان‌هاي شاخ گوزني محل تخمگذاري و پناهگاه بسياري از آبزيان و ماهيان است كه با نابودي اين مرجان‌ها زنجيره غذايي به‌شدت آسيب مي‌بيند و جمعيت ماهيان زينتي و تجاري مثل شير، قباد و سرخو كاهش مي‌يابد.

  • ابتلاي 70درصد مرجان‌ها به پديده سفيدشدگي

اكنون داوود ميرشكار، مديركل دفتر زيست بوم‌هاي دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست درگفت‌وگو با ايسنا، از بازگشت مرجان‌ها به زندگي خبر داده است.

ميرشكار با اشاره به اينكه سفيدشدگي اخير آبسنگ‌هاي مرجاني كه در بيشتر جزاير خليج‌فارس اتفاق افتاد به‌دليل گرمايش آب بود، گفت: در قشم 70درصد، نايبند حدود 50درصد و در جزيره‌هاي خارك و خاركو حدود 46درصد آبسنگ‌ها دچار سفيدشدگي شدند.

وي با بيان اينكه طي سفر تعدادي از نيروهاي سازمان حفاظت محيط‌زيست به جزيره خارك و بازديد از مرجان‌ها، مشخص شد كه آبسنگ‌ها با خنك شدن هوا بازگشته بودند، افزود: با سردشدن هوا فيتوپلانكتون‌هاي همزيست آبسنگ‌هاي مرجاني دوباره جايگزين شده و فرايند زندگي آنها به حالت عادي برگشته بود.

به گفته وي، براي مقابله با مرگ مرجان‌ها بر اثر گرمايش، تنها راه اين است كه همه مردم كره زمين دست به دست هم بدهند و از سوخت‌هاي فسيلي كمتر استفاده كنند تا CO2 هوا و گازهاي گلخانه‌اي كمتري توليد شود. كاهش گرمايش زمين به مثابه حفظ آبسنگ‌ها خواهد بود، همچنين استفاده بيش از حد از سوخت‌هاي فسيلي به‌تدريج باعث گرمايش زمين و اسيديته شدن مي‌شود و اين عوامل، نابودي زيستگاه‌هاي حساس آبسنگ‌ها را به‌دنبال مي‌آورد كه نابودي آنها باعث از بين رفتن توان بالقوه گردشگري و توليدات درياها مي‌شود. 

کد خبر 320212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha