یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

گله کاربران اینترنت از کندی سرعت اینترنت موضوع تازه‌ای نیست اما این مشکل قدیمی در روز گذشته و روزهای اخیر پر‌رنگ‌تر شده است.

اینترنت دوباره کند شد

اين مشكل از ابتداي فراگير شدن اينترنت در كشور وجود داشته و معمولا با توضيحاتي مثل گير كردن لنگر كشتي به كابل‌هاي اينترنت همراه بوده است. در ماه‌هاي گذشته اما كاهش محسوس سرعت اينترنت افزايش يافته و در يكي‌دو روز گذشته تماس‌هاي مردم در مورد كندي اينترنت بيشتر از روزهاي قبل شده است. اوايل آذرماه متوليان اينترنت، دليل اين كاهش سرعت و اختلالات پيش آمده در برخي نرم‌افزارهاي پيام‌رساني را قطعي مسيرهاي تأمين اينترنت در تركيه و باب‌المندب عنوان كردند اما معاون وزير ارتباطات درباره مشكلات شركت‌ها و ارتباط آن با قطعي درگاه اينترنتي باب‌المندب به خبرگزاري فارس گفت:«مجموع ظرفيت پهناي باند بين‌الملل ۲۷۰ گيگابيت بر ثانيه است كه ۲۴۰ گيگابيت بر ثانيه به شركت‌ها فروخته شده و ۳۰ گيگابيت بر ثانيه براي قطعي‌هاي اضطراري رزرو شده است. از اين‌رو هم‌اكنون دقيقا ميزان تعهد شده پهناي باند را به مشتركان واگذار مي‌كنيم.»
محمود خسروي توضيح داد كه تنها قطعي مسير لينك‌هاي بين‌الملل در باب‌المندب (تنگه‌اي ميان خليج عدن و درياي سرخ) است و ديگر لينك‌هاي ارتباطي قطعي ندارند.

به گفته وي، كابل لينك اينترنتي موجود در اين تنگه دريايي كه ۲۰‌گيگابيت برثانيه‌ از مجموع پهناي باند بين‌الملل ايران را تأمين مي‌كند، حدود يك‌ماه پيش بر اثر جنگ عربستان و يمن تخريب شد. روابط عمومي شركت زيرساخت قطعي اينترنت را تماماً شايعه و جوسازي رسانه‌اي عنوان و اعلام كرد طبق بررسي‌هاي به عمل آمده خرابي يا ايرادي متوجه بخش سخت افزاري زير ساخت نيست و اگر هم مشكلي وجود داشته باشد مسئولان تمام تلاش خود را براي حل اين مشكل به‌كار خواهند گرفت. روابط عمومي اين شركت به همشهري مي‌گويد: با پيگيري از بخش فني شركت ارتباطات زيرساخت مشخص شد كه در هيچ بخش از زيرساخت اينترنت دچار مشكل فني و يا قطعي اينترنت نبوده‌ايم. اگر مردم به‌عنوان كاربر نهايي، در بخش‌هايي با مشكل مواجه شده‌اند امكان دارد اين مشكل مربوط به مودم، كامپيوتر، شركت ارائه‌دهنده اينترنت و... باشد. شركت زيرساخت به لايه‌هاي پس از خود در زنجيره تأمين اينترنت دسترسي ندارد. اگر ايراد به‌صورت كلان باشد، شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت ياISP ها كه به ميليون‌ها نفر خدمات ارائه مي‌دهند بايد مشكل داشته باشند و گزارشي از اختلال به ما بدهند نه چند كاربر نهايي. آنچه اين روزها در رسانه‌ها منتشر مي‌شود بيشتر تلقين مشكل است نه وجود مشكل. هر مشكل كلاني كه پيش بيايد ما به مردم اطلاع‌رساني خواهيم كرد.»

  • سكته ناقص تلگرام در سال نو ميلادي

همزمان با كاهش سرعت اينترنت، دسترسي به تلگرام در ايران هم با اختلال همراه شد.از آنجا كه در يكي دو‌ماه اخير بحث فيلترينگ تلگرام در دستور كار كارگروه مصاديق مجرمانه وزارت ارتباطات قرار گرفته، عده‌اي اين اختلال را ناشي از تصميم نهايي اين كارگروه در مورد اين نرم‌افزار مي‌دانند. اين كارگروه به مسئولان تلگرام فرصت يكماهه‌اي داده بود تا در مورد حذف محتواي مجرمانه و رعايت قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران در همه زمينه‌ها اقدامات مؤثري انجام دهند. اگرچه اين فرصت يكماهه تمام‌شده اما به گفته اعضاي اين كميته هنوز هيچ تصميمي در مورد فيلترينگ كامل يا هوشمند آن گرفته نشده است.

اين اپليكيشن بيش از ۱۴ ميليون كاربر در ايران دارد و براساس نقشه آنلاين موجود، اختلال در اين برنامه پركاربرد از جمعه شب شروع شده و تا ديروز ظهر دائم قطع و وصل شده است. اما محمدرضا فرنقي زاد، مدير روابط عمومي وزارت ارتباطات دليل اختلال روز‌هاي اخير تلگرام را مربوط به داخل كشور نمي‌داند و مي‌گويد: «وزارت ارتباطات دستوري مبني بر قطع و مسدود كردن نداشته است. » پس از به اوج رسيدن اختلال در دسترسي به تلگرام در روز‌هاي گذشته كاربران ايراني با ارسال پيام‌هايي به مديران اين شركت خواستار حل اين مشكل شدند. روز گذشته هم صفحه رسمي تلگرام با اعلام اينكه اين نرم افزار در ايران فيلتر نشده و مشكل در دسترسي به آن به دليل كندي اينترنت در چند ناحيه كاربري از جمله ايران است. هرچه هست، روزهاي گذشته براي كاربران اينترنت در ايران، روزهاي پر مشكلي بود.

  • براي تلگرام هنوز تصميمي گرفته نشده

طبق آمارهاي اعلام شده از سوي دستگاه‌هاي مربوطه، درصد قابل توجهي از شهروندان در شبكه‌هاي اجتماعي عضويت دارند. موضوع تلگرام در كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه مطرح شده و ما در اين زمينه اختلافي با ديگر اعضا نداريم. در مجموع به هر نتيجه‌اي كه اين كارگروه برسد، ما عمل كرده و آن را اعلام خواهيم كرد. با توجه به تعطيل شدن يكي از جلسات كارگروه، تصميم درخصوص تلگرام در جلسات آتي اتخاذ خواهد شد.
سردار حسين اشتري، فرمانده نيروي انتظامي

کد خبر 320215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha