شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: هنوز هم در بسیاری از خانه‌های قدیمی، بخاری سیستم گرمایشی خانه به‌حساب می‌آید و گرمای خود را در رگ‌های خانه به جریان درمی‌آورد.

بخاری قاتل‌تان نشود

 اما اين قلب تپنده كه ياري‌دهنده حيات خانه‌هاست با كمي بي‌دقتي ممكن است عاملي براي گرفتن جان خانه‌ها باشد. حتي حالا كه مدتي از نصب بخاري در خانه گذشته، باز هم خطر وجود دارد و بايد اشكالات كار را درصورت وجود برطرف كنيد. مرگ ناشي از استفاده نادرست از بخاري كه به مرگ خاموش معروف است امروزه جان صد‌ها انسان را در فصل زمستان مي‌گيرد. اين صفحه كه به كمك علي جنابي، يكي از كارشناسان ايمني وسايل گرمايشي آماده شده، شما را در استفاده درست از بخاري ياري مي‌كند و نكاتي درباره ايمني اين وسيله به شما مي‌گويد. از همين امروز ايمني خانه خود را در برابر خطرات ناشي از اين وسيله تضمين كنيد.

  • 5اشتباه رايج در نصب دودكش

دودكش خطرناك‌ترين عضو بخاري محسوب مي‌شود و يك بي‌دقتي كوچك و عدم‌رعايت نكات ايمني در نصب آن ممكن است به قيمت جان انسان‌ها تمام شود. حواستان را جمع كنيد كه در نصب دودكش مرتكب اشتباه نشويد. چه اشتباهاتي؟ اينجا با اشتباهات رايج در نصب دودكش‌ها آشنا شويد:

1- لوله‌هاي دودكش عموما فلزي هستند. اين دودكش‌ها نبايد مستقيم به خارج ساختمان هدايت شوند چرا كه گاز‌هاي حاصل از احتراق بايد حداقل تا فاصله 2متر در داخل لوله گرم بمانند. براي اين كار لوله بايد از داخل بدنه ساختمان به بالا هدايت شود تا لوله گرم بماند. اگر مجبور به هدايت مستقيم دودكش به خارج ساختمان بوديد از عايق مناسب براي گرم نگه‌داشتن لوله استفاده كنيد.

2- حواستان را جمع كنيد كه سطح خروجي دودكش داخل خانه كه لوله به آن وصل مي‌شود پايين‌تر از خروجي دود بخاري نباشد. اگر بود چه كنيم؟ بايد سراغ يك نصاب ماهر دودكش برويم تا او دودكش داخل خانه را بالا‌تر يا در كنار سطح دودكش بخاري طراحي كند.

3- در بعضي خانه‌ها كه مهندسي لازم در ساخت آنها رعايت نشده جايي براي خروج دودكش وجود ندارد و افراد به ناچار شيشه پنجره را به اندازه لوله برش مي‌دهند و لوله را از آنجا به بيرون هدايت مي‌كنند. اين كار علاوه بر اينكه لوله را مستقيما وارد هواي آزاد مي‌كند ممكن است موجب شكستن شيشه هم بشود به اين ترتيب كه گرماي لوله و هواي سرد بيرون روي شيشه ترك ايجاد مي‌كند و پس از مدتي موجب شكستن شيشه مي‌شود. اين شكستن ممكن است اتصالات لوله دودكش را هم دچار شكستگي كند و خطرات فراواني را به‌وجود آورد.

4- اصولا براي گرم نگه‌داشتن خانه‌هاي بزرگ دو يا چند بخاري نياز است. حواستان را جمع كنيد كه براي همه بخاري‌هاي موجود در خانه از يك دودكش استفاده نكنيد. هر بخاري براي هدايت گاز‌هاي حاصل از احتراق نياز به يك دودكش مجزا دارد.

5- برخي از افرادي كه دچار مرگ خاموش مي‌شوند به‌دليل نبودن محل خروج دودكش در خانه، سر لوله دودكش را داخل سطل آب قرار مي‌دهند. اين كار بسيار خطرناك است و موجب مرگ انسان‌ها مي‌شود. شايد اين كار به‌نظر عملي آيد و شما را در دفع گاز‌هاي حاصل از سوختن ياري دهد اما لحظه‌اي به اين موضوع فكر كنيد كه شما خواب هستيد و آب درون سطل بر اثر گرماي گاز بخار شود. در اين لحظه تمام گاز حاصل از احتراق بخاري در داخل خانه پخش مي‌شود. اين كار غيراصولي‌ترين روش براي دفع گاز‌هاي حاصل از احتراق است.

  • محل مناسب نصب بخاري كجاست؟

بخاري را در محلي نصب كنيد كه كمترين فاصله را با دودكش داشته و سطح زير آن كاملا مسطح باشد. حداقل فاصله مجاز بخاري از ديوار‌هاي اطراف ۳۰ سانتي‌متر است. سعي كنيد بخاري را در جايي قرار دهيد كه هواي لازم براي عملكرد صحيح آن وجود داشته باشد. اگر مجبور به استفاده از بخاري در جايي مثل اتاق كوچك هستيد كه هواي لازم براي عملكرد صحيح بخاري در آن وجود ندارد، پنجره را به ميزان كمي باز بگذاريد تا هواي آزاد وارد اتاق شود.

  • اطمينان از عملكرد صحيح دودكش

همين امروز هم اگر دودكش بخاري‌تان را چك كنيد، باز هم در جهت ايمني خانه‌تان گام برداشته‌ايد. از عملكرد صحيح آن مطمئن شويد. چطوري؟ ابتدا بايد مسير خروج دودكش به خارج ساختمان كاملا بررسي شود. هرگونه مانع بر سر راه خروج گاز‌هاي حاصل از احتراق مي‌تواند موجب مرگ انسان‌ها شود. ممكن است در فصل بهار و تابستان پرنده‌اي بر سر دودكش لانه كرده باشد. در ابتدا حتما آن را چك و سپس با سوزاندن يك كاغذ عملكرد صحيح مسير دودكش را امتحان كنيد. به اين ترتيب كه در محل نصب دودكش در داخل خانه كاغذي را بسوزانيد. اگر دودكش تمام دود را به داخل خود كشيد و از خروج كامل آن مطمئن شديد بخاري را به آن متصل كنيد. وقتي دودكش بخاري را به محل خروج دودكش نصب مي‌كنيد حواستان باشد كه لوله خارج شده از بخاري نبايد به حالت افقي نصب شود. اين لوله حداقل بايد زاويه‌اي حدود ۴۵درجه نسبت به كف اتاق داشته باشد. از نشانه‌هاي درست عمل‌كردن دودكش بخاري اين است كه پس از 5دقيقه لوله بخاري بايد كاملا گرم شود. هر از چند گاهي لوله را بررسي و اگر لوله سرد بود سريعا اقدام به خاموش كردن بخاري كنيد. يادتان باشد كه هنگام نصب بخاري بين سيستم لوله گاز ساختمان و لوله اتصال به بخاري بايد يك شير توپكي قطع و وصل نصب شود تا در مواقع ضروري سريعا اقدام به قطع كردن گاز كنيد.

  • 9نكته ايمني در استفاده از بخاري

بخاري بايد در فضايي نصب شود كه تهويه مناسب داشته باشد.
از پوشاندن صفحه روي بخاري با آلومينيوم يا فلز ديگر، پهن كردن لباس مرطوب و گذاشتن ظرف غذا يا كتري روي آن جداً خودداري كنيد.
بالاي بخاري پرده نبايد نصب شود.
اندازه بخاري متناسب با فضاي خانه باشد.
از قرار دادن بخاري در مكان سرد و در مسير وزش باد خودداري كنيد چون موجب خاموش شدن پيلوت مي‌شود.
اگر شيشه بخاري ترك برداشته تا عوض كردن شيشه، از بخاري استفاده نكنيد.
اگر قصد سفر داريد شير اصلي گاز را ببنديد و اجازه ندهيد گاز به بخاري برسد.
هر 3‌ماه يك‌بار تمامي اتصالات بخاري بايد با كف صابون آزمايش شود تا نشتي گاز نداشته باشد.
براي تميز كردن بخاري از پارچه‌هاي نخي استفاده كنيد و سراغ اسكاچ‌هاي سيمي نرويد.

کد خبر 320967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha