یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین با بیان اینکه وقتی چربی در معرض حرارت بالا قرار گیرد، تشکیل رادیکال آزاد می‌دهد، گفت: رادیکال‌های آزاد از عوامل بیماری سرطان به شمار می‌روند؛ به همین سبب توصیه می‌شود از روغن‌هایی که چند بار مصرف‌ شده یا دود کرده‌اند، استفاده نشود.

روغن‌های چند بار مصرف؛‌عاملی برای سرطان

به گزارش خبرنگار ايسنا، سید سعید اسکویی در نشست خبری بسیج ملی آموزش تغذیه‌ی "کاهش مصرف قند، نمک و چربی"، با اشاره به اینکه روغن‌های با اشباع بالا سبب افزایش کلسترول می‌شوند، اظهار کرد: تنگی عروق، چاقی و دیابت از پیامدهای اصلی مصرف این ماده‌ غذایی است.

وی با بیان اینکه باید مصرف این‌گونه روغن‌ها به حداقل ممکن برسد، تصریح کرد: روغن‌های مایع که اسید چرب ترانس پایین صفرتا پنج درصد دارند، ضرر کمتری نیز به قلب می‌رسانند.

اسکویی با اشاره به اینکه روغن ماهی سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطانی می‌شود، خاطرنشان کرد: لازم است تا هر فرد هفته‌ای دو بار از ماهی‌های قزل‌آلا و سالمون استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه باید جدا از مصرف روغن‌های جامد و حیوانی خودداری کرد، گفت: مصرف تن ماهی نیز به سبب بالا بودن درصد نمک موجود در کنسرو و همچنین وجود روغن نباتی، توصیه نمی‌شود، اما این در حالی است که اگر ماهی در دسترس نبود می‌توان گاهی از این ماده‌ غذایی استفاده کرد.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان قزوين با اشاره به اینکه بهتر است از غذاهای بخارپز و آب‌پز استفاده کنیم، تاکید کرد: از مصرف سیب‌زمینی سرخ کرده در مغازه‌ها، زولبیا و بامیه به علت داشتن اسید چرب ترانس بالا خودداری و پرهیز شود. مصرف روغن‌هایی که اسید چرب ترانس و چربی اشباع بالایی دارند، از عوامل اصلی و پایه‌ای سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

اسکویی در خاتمه با اشاره به اینکه گوشت منبع زیادی از چربی را وارد بدن می‌کند، گفت: گوشت پاک‌شده و بدون کوچک‌ترین چربی 15درصد چرب بوده و این در حالی است که گوشت مرغ بدون پوست، از چربی بسیار کمی برخوردار است؛ به همین سبب توصیه می‌شود که افراد در رده‌های سنی مختلف از گوشت سفید استفاده کنند‌.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین، با بیان اینکه مصرف نوشابه و دلستر سبب بروز انواع بیماری‌ها می‌شود، یادآور شد: چاقی، پوسیدگی دندان، ممانعت از هضم کامل غذا و پوکی استخوان از مهم‌ترین بیماری‌های مصرف بیش‌ از اندازه این ماده مضر است.

کد خبر 321071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha