معاون امور تالاب‌های سازمـــــان حفاظت محیط‌زیست از کاهش عمق متوسط تالاب انزلی از ۶متر به یک متر خبر داد و گفت: تالاب انزلی مانند یک محیط اسفنجی میلیون‌ها مترمکعب آب را در موقع سیلاب در خود نگه‌می‌دارد و به‌تدریج آن را به دریا وارد می‌کند اما کاهش عمق آن باعث می‌شود تالاب، قدرت ذخیره‌سازی نداشته باشد و در نتیجه درصورت وقوع بارش‌های شدید در فصل بهار احتمال ایجاد سیل خسارت‌بار در بندر انزلی وجود دارد.

مسعود باقر‌زاده كريمي در گفت‌وگو با ايسنا وضعيت نامطلوب تالاب انزلي را ناشي از تخريب جنگل‌ها و مراتع بالادست در دامنه شمال البرز عنوان كرد و افزود: اين تخريب‌ها سبب شده تا رسوبات بسياري از طريق رودخانه‌ها وارد تالاب انزلي شود و عمق اين تالاب به‌شدت كاهش يابد و اين بزرگ‌ترين خطري است كه اين تالاب و بندر انزلي را تهديد مي‌كند.

وي درعين حال به جلسه هفته گذشته كه با حضور استاندار گيلان، معاون طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست و كميته مديريت تالاب با موضوع تالاب انزلي برگزار شد، اشاره و تصريح كرد: قرار شده با مسئوليت مستقيم استاندار، اقداماتي براي تالاب انجام شود البته تا به حال اقداماتي چون لايروبي‌ها و آموزش به جوامع محلي اجرا شده، اما اثربخشي آنها ناچيز بوده است. اين امر نشان مي‌دهد كه سرعت فعاليت‌هاي احيايي از روند تخريبي كم‌بوده و عملا نتوانسته‌ايم سرعت تخريب را كاهش دهيم. به گفته وي درصورت تداوم اين روال، تالاب انزلي به منبع خطري براي بندرانزلي تبديل مي‌شود.

معاون امور تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست اما برخلاف برخي مسئولان محيط‌زيست كه بارندگي‌هاي اخير را دربهبود وضعيت تالاب‌هاي كشور مؤثر مي‌دانند، مي‌گويد: اين كوتاه‌بيني است كه وضعيت تالاب‌ها را به‌خاطر بارش‌ها مطلوب ارزيابي كنيم.

باقرزاده كريمي در توضيح اين مطلب افزود: نوسانات سطح آب تالاب‌ها به‌خصوص در مناطقي كه تبخير بيشتر از بارندگي است، در طول سال بسيار است و اين ماهيت تالاب‌هاست. اينكه در پاييز و زمستان سطح آب تالاب‌ها بالا مي‌آيد، پديده جديدي نيست و روال طبيعي است اما نگراني اين است كه در تابستان به‌علت استفاده منابع آبي تالاب‌ها در بالا دست و محدود شدن منابع آبي، اين خشكي شديد‌تر مي‌شود. وي با بيان اينكه پرندگان مهاجر به نوسانات تالاب‌ها عادت كرده‌اند اما اگر كل تالاب يا بخش بسياري از آن خشك شود و غلظت نمك افزايش يابد كار مشكل مي‌شود، اظهار كرد: ورود آب به تالاب‌ها در فصل پاييز و زمستان امسال اتفاق خوبي است ولي اين موضوع هيچ ربطي به مديريت ما ندارد و حسن و قبحي براي ما محسوب نمي‌شود. طبيعت در حال انجام كاركرد خود است و در برنامه‌هاي مديريتي تالاب‌ها نقش مثبت و منفي اجرا نمي‌كند و كوتاه‌بينانه است كه به‌خاطر بارش‌ها وضعيت تالاب‌ها را مطلوب ارزيابي كنيم و 6ماه بعد را مدنظر نداشته باشيم.

  • بدهي آبي ايران به طبيعت

معاون امور تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اينكه آبي وارد درياچه اروميه شده ولي بسيار كم‌عمق است، افزود: تالاب بختگان هم مانند درياچه اروميه آب بسيار كم عمقي دارد كه در تابستان به سرعت تبخير مي‌شود، بنابراين بايد سعي كنيم بدهي به طبيعت را پرداخت كنيم. وي با تأكيد بر اينكه اصطلاح بدهي به طبيعت يك اصطلاح جهاني است، گفت‌: طبق نقشه‌هاي تهيه شده، سهم بدهي به طبيعت كشورهاي مختلف دنيا در موضوع آب مشخص و دسته‌بندي شده است. ايران ازجمله كشورهاي صدرنشين دنيا از لحاظ بدهكاري آب به طبيعت است، درحالي‌كه هرچه قدر بيشتر بدهكاري به طبيعت پرداخت شود، كاركردها و خدمات بيشتري مي‌توان از آن انتظار داشت.

کد خبر 321320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha