همشهری آنلاین: دادگاه حقوق بشر اروپا به مدیران شرکت‌ها اجازه داد در ساعت‌های کاری به ایمیل و پیام‌های خصوصی کارمندان خود سرک بکشند تا در صورت تخطی آنها از قوانین شرکت، با آنها برخورد کنند.

براساس گزارش تلگراف، دادگاه حقوق بشر اروپا در حين بررسي پرونده شكايت كارمندي رومانيايي كه به دليل فضولي رييسش در گفتگو‌هاي آنلاين و خصوصي وي از او شكايت كرده‌بود گرفته شد. اين دادگاه اعلام كرد اينكه كارفرمايي بخواهد از تعهد كاري كارمندانش در ساعات كاري اطمينان حاصل كند، به هيچ‌وجه غيرمنطقي نيست.

اين پرونده در سال 2007 تشكيل شده‌است اما تصميم دادگاه در شرايطي اتخاذ شده‌است كه دولت‌ها و دادگاه‌‌ها در سرتاسر جهان با مسائلي از قبيل برقراري توازن ميان حريم خصوصي و نياز به حفاظت از امنيت ملي در برابر حملات تروريستي دست به گريبانند. به گفته متخصصان قضايي، اين راي دادگاه قطعا بر راي دادگاه‌هاي عالي بين‌المللي اتحاديه اروپا در پرونده‌هاي آينده اثرخواهد‌گذاشت.

بوگدان ميهاي باربولسكو در سال 2008 پرونده خود عليه روماني را به دادگاه حقوق بشر اروپا انتقال داد. اعتراض او اين بود كه تصميم كارفرماي وي براي اخراجش براساس تخطي از قانون حريم خصوصي و بي‌احترامي وي به زندگي شخصي او و نامزدش بوده‌است. باربولسكو كه از سال 2004 تا سال 2007 در شركتي به عنوان مهندس ارشد مشغول به كار بود،‌ به درخواست شركت حساب كاربري در ياهو مسنجر ايجاد كرد تا بتواند به درخواست‌هاي مشتريان پاسخ دهد. در جولاي 2007 به او اعلام شد كه مكالمات آنلاينش براي چندين روز تحت نظر بوده است و او از قانون شركت در زمينه عدم استفاده شخصي از ابزاري كاري تخطي كرده‌است. در ميان مكاتبات آنلاين وي چند پيام نيز وجود داشت كه ميان او و نامزدش رد و بدل شده‌بود.

دادگاه اروپايي در راي خود اعلام كرد ميزان نظارت كارفرما محدود و مناسب بوده است و باربولسكو هيچ توضيح قانع‌كننده‌اي ارائه نكرده‌است كه چرا از حساب كاربري شركتي‌اش براي اهداف شخصي استفاده كرده‌است.

کد خبر 321508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha