سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

وقتی که مرحوم «ساموئل مورس» در سده‌ی ۱۳ تلگراف را اختراع کرد، کلی جهان را ذوق‌زده کرد. او نمی‌دانست که روزی پیام‌رسان تلگرامی ظهور می‌کند و به جهان ارتباطات، سرعت دیوانه‌کننده‌ای می‌دهد.

 

واژه‌ي تلگرام در زمان گذشته به پیامی گفته می‌شد که توسط تلگراف الکتریکی یا تلگرافی که از کدهای مورس استفاده می‌کرد، ارسال مي‌شد.

اما آن تلگرام كجا و اين تلگرام كجا؟ اين‌روزها بسياري از نوجوانان از راه تلگرام با هم در ارتباطند و خب، تلگرام هم مثل خيلي چيزهاي ديگر خوبي‌ها و بدي‌هاي خودش را دارد.

گروه‌هاي هم‌كلاسي، كلي درس و مشق با هم مبادله مي‌كنند. مي‌توانند از جزوه‌ها سريع عكس بگيرند و براي هم بفرستند. اما در بين اين پيام‌ها، ممكن است پيام‌هايي غير اخلاقي هم رد و بدل ‌‌شود. در اين ميان سوء استفاده‌هايي هم مي‌شود.

 

دوچرخه شماره ۸۱۸

  اما در اين‌باره، در ويكي‌پديا مي‌خوانيم: «پیام‌رسان تلگرام (به انگلیسی: Telegram) پیام‌رسانی چندسکویی است که برای نسخه‌های کلاینت متن‌باز است.

کاربران تلگرام می‌توانند پیام‌ها، تصاویر، ویديوها و اسناد (همه‌ي انواع پرونده‌ها پشتیبانی می‌شود) خودویرانگر و رمزنگاری‌شده تبادل کنند. تلگرام رسماً برای اندروید و آی‌اواس (از جمله تبلت‌ها و دستگاه‌های بدون وای‌فای) در دسترس است.

نرم‌افزارهای کلاینت غیررسمی برای ویندوز‌فون، همین‌طور نسخه‌ي وب، نسخه‌ي اُو اِس ده، نسخه‌ي لینوکس و یک کلاینت دسک‌تاپ ویندوز از توسعه‌دهنده‌های مستقل که از رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار تلگرام استفاده می‌کنند در دسترس هستند.

کاربران نرم‌افزار امکان تبادل پیام، عکس، ویدیو و فایل تا حجم 1/5گیگابایت را دارند. تلگرام توسط دو برادر با نام‌های پاول و نیکلای دورف به بازار آمد.

پاول دورف برادر کوچک نیکلای دورف است و سازمان غیرانتفاعی کارآفرینی در آلمان دارد که پشتیبان مالی پروژه است. تلگرام توسط یک سازمان غیرانتفاعی آلمانی متعلق به کارآفرین و نیکوکار روس پاول دورف اداره می‌شود.»

 

دوچرخه شماره ۸۱۸

عكس: محمود اعتمادي

کد خبر 321541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha