همشهری‌آنلاین: دکتر یونس شکرخواه تاکید کرد: وظیفه حرفه‌ای هر رسانه‌ای این است که به منبع صحیح و موثق استناد کند و در نقل اتفاقات امانت‌دار باشد.

شکرخواه Shokrkhah
  • خبرنگار ایسنا در گفتگو با دکتر یونس شکرخواه - استاد ارتباطات - این پرسش را مطرح کرده که چقدر این الزام وجود دارد که کانال‌های تلگرامی رسانه‌های رسمی، در بازنشر اخبار، اصل امانت‌داری و ذکر منبع را رعایت کنند؟

شکرخواه می‌گوید: بحث امانت‌داری همیشه باید رعایت شود. زمانی که شما منبع را ذکر نمی‌کنید، خودتان را شریک یک اتفاق که نمی‌دانید چه هست، می‌کنید، اما زمانی که منبع را ذکر می‌کنید، مرز خودتان را کاملا مشخص می‌کنید؛ بنابراین به اصطلاح علمی به این اقدام «citation» (نقل قول کردن) و یا «attribution» (استناد کردن) می‌گویند که در این زمینه حتما باید منبع ذکر شود تا از مسئولیت شما کاسته شود.

  • اما پرسش دیگر ایسنا درباره‌ لزوم مراقبت رسانه‌های رسمی از همراه نشدن با خبرهای نادرست شبکه‌های اجتماعی و رعایت اصل دقت و صحت در انتشار اخبار است. یکی از ویژگی‌هایی که رسانه‌های رسمی را از شبکه‌های اجتماعی متمایز می‌کند اما طی روزهای گذشته با انتشار خبری نادرست درباره‌ی حمید سبزواری که ابتدا در تلگرام آغاز شد و در نهایت به برخی رسانه‌ها و حتی رادیو و تلویزیون هم کشید، طرح مجدد آن ضروری به نظر می‌رسد.

یونس شکرخواه در این زمینه تاکید می‌کند: رسانه‌ها خودشان موظف به رعایت اصل دقت، صحت و درستی اخبار هستند و شبکه‌های اجتماعی مقصر نیستند.

این استاد پیشکسوت ارتباطات و روزنامه‌نگاری در توضیح مطلب بالا خاطرنشان می‌کند: این‌طور نیست که ما بگوییم در انتشار اخبار نادرست از سوی رسانه‌های رسمی، شبکه‌های اجتماعی مقصر هستند؛ چراکه هر روزنامه‌نگاری موظف است وقتی خبری را تولید می‌کند، ابتدا صحت آن را چک کند و اگر صحیح بود سپس دقت و امانت‌داری‌اش را هم در نظر بگیرد و خبر را درست به مخاطب برساند.

وی در همین زمینه بیان می‌کند: اینگونه مسائل که شامل اخبار نادرست می‌شود، در حرفه روزنامه‌نگاری زیاد پیش می‌آید اما طبعا هر رسانه‌ای که کمتر دچار اشتباهات شود، اعتبار حرفه‌ای خودش را بالاتر می‌برد و به تدریج صاحب یک برند مطمئن می‌شود؛ ضمن اینکه تم شبکه‌های اجتماعی هم یک تم کلی است و بالاخره این شبکه‌ها هم برای خودشان نام و نشانی دارند و اگر دچار چنین اشتباهاتی شوند و شایعه‌پراکنی کنند به تدریج با ریزش مخاطب روبه‌رو می‌شوند.

شکرخواه بار دیگر تاکید می‌کند: وظیفه حرفه‌ای هر رسانه‌ای این است که به منبع صحیح و موثق استناد کند و در نقل اتفاقات امانت‌دار باشد.

کد خبر 321616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha