مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

رئیس انجمن رادیولوژی کشور گفت: اعتراض ما به این نیست که پزشکان دیگر و ازجمله متخصصان زنان و زایمان در مطب خود دستگاه سونوگرافی داشته باشند بلکه اعتراض به این است که برای انجام سونوگرافی از بیماران پول گرفته شود.

سونوگرافی در بازداشت

جلال شكوهي در گفت‌وگو با همشهري، پول گرفتن براي سونوگرافي توسط پزشكان را موجب ايجاد پديده خودارجاعي دانست كه علاوه بر راديولوژيست‌ها به ضرر بيماران و بيمه‌ها نيز هست.

شنبه گذشته تعدادي از راديولوژيست‌ها در اعتراض به بخشنامه جديد معاونت درمان وزير بهداشت در مقابل وزارت بهداشت تجمع كردند. اين تجمع با برخورد نيروي انتظامي و بازداشت 15نفر از معترضان همراه بود. بخشنامه وزارت بهداشت به متخصصان جنين‌شناسي اجازه مي‌دهد سونوگرافي انجام دهند. انجام سونوگرافي توسط متخصصان زنان و زايمان سال‌هاست كه محل بحث و اختلاف نظر است. وزارت بهداشت پيش از اين اجازه داشتن دستگاه سونوگرافي را به متخصصان زنان داده بود، اما آن را منوط به شروطي كرده بود. محمد جهانگيري معاون نظارت سازمان نظام پزشكي، درباره اين شروط مي‌گويد: «نخستين شرط اين است كه متخصصان زنان بايد فقط به‌عنوان يك ابزار تشخيصي از سونوگرافي استفاده كنند و براي بيمار ارجاعي انجام نشود. دوم آنكه در تابلوي خود به هيچ عنوان قيد نكرده باشند كه سونوگرافي انجام مي‌شود چون تبليغ محسوب مي‌شود. سوم آنكه در نسخه هم قيد نشود. همچنين بابت سونوگرافي نيز نبايد از بيمار وجهي دريافت كنند.»

محمدحسين ميردهقان مديركل نظارت بر درمان وزارت بهداشت نيز گفته بود: گزارش سونوگرافي در صلاحيت حرفه‌اي متخصصان زنان نيست و متخصصان زناني كه دوره سونوگرافي را گذرانده‌اند، مي‌توانند از اين وسيله در مطب‌ها به‌عنوان ابزار تشخيصي استفاده كنند، اما حق گزارش و گرفتن وجه در قبال آن را ندارند.

اين قانون كه متخصصان زنان و زايمان با شروط خاص اجازه استفاده از دستگاه سونوگرافي را دارند، به بهمن‌86 برمي‌گردد. وزارت بهداشت 15بهمن‌86 طي بخشنامه‌اي اجازه انجام سونوگرافي در مطب‌هاي زنان و زايمان را صادر كرد. اين بخشنامه با مخالفت‌هايي از سوي راديولوژيست‌ها روبه‌رو شد. تعدادي از كلينيك‌هاي راديولوژي طي شكايتي به ديوان عدالت اداري خواستار ابطال اين بخشنامه شدند. 10خرداد89 اين شكايت در ديوان عدالت بررسي شد و حكم به عدم‌ابطال بخشنامه وزارت بهداشت داده شد. در ماه‌هاي پاياني دولت قبل بحث اجازه انجام برخي خدمات راديولوژي توسط پزشكان عمومي نيز مطرح شد.

محمدحسن طريقت منفرد آخرين وزير بهداشت دولت دهم، با اين استدلال كه در برخي از مناطق محروم و كم‌برخوردار كشور، همه‌روزه راديولوژيست در بيمارستان حضور ندارد خواستار آن شد كه برخي خدمات راديولوژي توسط پزشكان عمومي ارائه شود. عضو هيأت مديره انجمن راديولوژي در واكنش به‌نظر وزير گفته بود: دستور وزير بهداشت چالشي را ايجاد كرد كه هرچند در جامعه راديولوژيست فروكش كرده ولي به‌نظر مي‌رسد آتش زير خاكستري است كه هر زمان امكان دارد شعله آن بيرون بيايد. از آن سو اما عزت‌الله گل‌عليزاده نايب‌رئيس انجمن پزشكان عمومي معتقد بود كه انجام سونوگرافي توسط پزشكان عمومي طبق قوانين مندرج علم پزشكي در دنيا بلامانع است و اين كار باعث كاهش هزينه‌هاي درماني مي‌شود.

رئيس انجمن راديولوژي مي‌گويد كه قاضي‌زاده هاشمي در ابتداي كار وزارتش با انجمن راديولوژي مهربان بوده است. وزير بهداشت تا اوايل سال‌جاري اعتقاد داشت سونوگرافي بايد توسط متخصصان راديولوژي انجام شود. وي ارديبهشت امسال به سياست‌هاي دولت قبل در اين خصوص حمله كرده و گفته بود: «دولت گذشته به‌دليل نداشتن بودجه براي پرداخت حقوق پزشكان به آنان اجازه تاسيس مطب و خريد دستگاه راديولوژي و سونوگرافي داده بود تا پزشكان جوان بتوانند فعاليت شخصي كنند. وزير بهداشت قبلي با اصرار پزشكان عمومي يا با تشخيص خود اجازه سونوگرافي را به پزشكان عمومي داده بود كه در اين زمينه ما در كنار راديولوژيست‌ها ايستاديم؛ زيرا اعتقاد داريم فعاليت‌هاي تصويربرداري مانند سونوگرافي مي‌بايست از سوي راديولوژيست‌ها صورت گيرد.»

وي از انجام سونوگرافي توسط متخصصان زنان و زايمان گله كرده بود و گفته بود: «امروزه بين برخي متخصصان زنان و زايمان باب شده است كه دستگاه سونوگرافي تهيه كنند و بدون معاينه و فقط از نظر جنبه مالي سونوگرافي زنان را انجام دهند.»

  • دستگاه‌هاي امنيتي نيز وظايف خود را دارند

رئيس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي كشور، از نحوه برخورد وزارت بهداشت با راديولوژيست‌هاي معترض، انتقاد كرد. عباس آقازاده رئيس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي، در نامه‌اي بي‌تدبيري و رويه قهر و خشونت در برابر اجتماعات آرام و صلح‌آميز جامعه پزشكي را محكوم كرد و نوشت: متأسفانه با اين تجمع مدني و آرام برخورد قهرآميزي صورت گرفته است. اين در حالي است كه ايرج حريرچي سخنگوي وزارت بهداشت گفت: تجمع به اين معني كه در جلوي وزارت بهداشت و با تجمع مذاكرات را پيش ببريم جزو مواردي است كه برايمان قابل‌قبول نيست. بالاخره دستگاه‌هاي نظارتي و امنيتي نيز وظايف خود را دارند و مطابق قانون با اين افراد برخورد مي‌كنند.

  • پشت پرده اعتراض‌ها!

وزير بهداشت در پاسخ به يك سؤال در مورد اعتراض راديولوژيست‌ها گفت: شايد شما رسانه‌ها ندانيد پشت پرده اين اعتراضات چيست، به هر حال بنده اين سؤال را از شما مي‌پرسم آيا شما اجازه مي‌دهيد خواهر و يا مادرتان را يك مرد سونوگرافي كند. اين كار اصلاً شايسته نيست. از آن طرف هم اين خدمت را گروه‌هاي ديگر نيز مي‌توانند انجام دهند. جلال شكوهي با اظهار تأسف از اين سخنان وزير بهداشت گفت: هم‌اكنون 700نفر از متخصصان راديولوژي زن هستند. از طرفي مگر جراحي‌هاي زنان را پزشكان زن انجام مي‌دهند؟

کد خبر 322473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha