نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ماجرای آبلیموهای تقلبی را از طریق کمیسیون بهداشت پیگیری می‌کنیم.

آبلیموی تقلبی

عبدالرحمان رستميان افزود: وعده‌هاي مسئولان در ميان حجم انبوه اطلاعات روزمره گم مي‌شود و اين رسانه‌ها هستند كه با پيگيري خود مي‌توانند عملكرد دستگاه‌هاي دولتي را به ريل اصلي خود برگردانند.

رئيس سازمان غذا و دارو 16مهرماه سال‌جاري وعده داده بود كه ظرف يك‌ماه آينده تكليف آبليموهاي تقلبي را روشن كند. رسول ديناروند گفته بود كه سازمان تحت مديريتش به‌دنبال تعريف 2نوع استاندارد است يكي براي آبليموهاي طبيعي و ديگري براي آبليموهاي كنستانتره و ساختگي تا مردم بتوانند آبليموي طبيعي را از انواع ساختگي تشخيص دهند. با گذشت 80روز از سررسيد وعده ديناروند، هنوز خبري از تعيين تكليف آبليموها نيست.

دي‌ماه سال پيش خبر توقيف 20برند آبليموي تقلبي منتشر شد كه بعدها مشخص شد آبليموهاي يكي از اين برندها پس از توقيف نيز در شمال كشور توزيع شده است. آبليمو يكي از موارد اختلاف ميان سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد بود. هريك از اين دو سازمان خود را متولي نظارت مي‌دانست. نيره پيروزبخت، رئيس سازمان استاندارد مي‌گفت كه سازمان تحت امرش استانداردهاي سختگيرانه‌اي را براي آبليمو اعمال مي‌كند و 4بار اين استانداردها را تغيير داده و هربار سختگيري بيشتر اعمال كرده است. رئيس سازمان غذا و دارو از آن سو معتقد بود نشان استاندارد علامت سلامت دائمي نيست و وزارت بهداشت بايد به‌طور مستمر بر توليد مواد غذايي نظارت كند. مهرماه امسال، سازمان استاندارد 15برند ديگر آبليمو را غيراستاندارد معرفي كرد. همه اينها در حالي است كه محمد ميررضوي دبير سنديكاي صنايع كنسرو، ٩٩‌درصد آبليموهاي موجود در بازار را تقلبي مي‌داند.

او مي‌گويد: تنها با ۴ ليتر اسيد سولفور و گوگرد، مي‌توان بدون استفاده از ليمو ١٠ تن آبليموي تقلبي تهيه كرد. مرتضي خدايي رئيس شعبه‌ويژه اداره كل تعزيرات حكومتي تهران نيز مي‌گويد: طبق آمارها و پرونده‌هايي كه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و استاندارد تشكيل داده‌اند تقريبا قريب به اتفاق شركت‌هاي معروف بدون استفاده از ليمو كالاي خود را عرضه مي‌كنند و در آزمايش‌هاي معلوم شده كه آبليموي آنها از مواد شيميايي ساخته شده است. رسول ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو هفته پيش در حاشيه مراسمي كه براي تقدير از آزمايشگاه‌هاي برتر غذايي برگزار شده بود، گفت كه تقلب و استفاده از افزودني‌هاي غيرمجاز در صنايع غذايي روبه افزايش است. وي با نام بردن از روغن زيتون به‌عنوان يكي از مواد غذايي پرتقلب، بيان كرده بود كه آزمايشگاه‌هاي كنترل كيفيت از تشخيص بسياري از تقلب‌ها ناتوان هستند و هرچه راه‌هاي جديد براي شناسايي تقلب‌ها پيدا مي‌شود، متقلبان هم راه‌هاي جديدتري براي فرار پيدا مي‌كنند. اين در حالي است كه رئيس سازمان استاندارد پيش از اين گفته بود: قصد داريم وارد روش‌هاي نوين اصالت‌سنجي شويم و دستگاه‌هاي مربوط به آن را پيدا كرده‌ايم كه در اين صورت ديگر امكان تخلف براي متخلفان ايجاد نمي‌شود. ديناروند، در مورد انواع تقلب‌ها هم گفته بود كه همه تقلب‌ها خطرناك نيستند. مثلا تقلب در روغن زيتون خطرناك نيست. زيرا روغن سويا يا آفتابگردان را به‌عنوان روغن زيتون مي‌فروشند كه براي سلامتي خطرناك نيست. وي پيش‌تر در مورد آبليموها هم گفته بود اين تخلفات خطر فوري براي سلامت مردم ندارد. درحالي‌كه رئيس شعبه‌ويژه اداره كل تعزيرات حكومتي تهران مي‌گويد: آبليموهاي تقلبي به هيچ عنوان قابليت مصرف انساني ندارد و حتي براي معدوم كردن آن با مشكل مواجهيم، زيرا آثار مخرب زيست‌محيطي داشته و حتي براي خاك مخرب است و به همين دليل سازمان حفاظت محيط‌زيست براي معدوم كردن آن محدوديت‌هاي قانوني اعمال كرده است.

  • كمبود بازرس

نامه مجتبي رحماندوست، عضو كميسيون اجتماعي مجلس به وزير بهداشت:
وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكي/ سلام عليكم
احتراما اظهار فرموديد فقط 70نفر بازرس داريد كه بر محصولات غذايي و دارويي نظارت كنيد خود شما از همه بهتر اطلاع داريد كه نيروهاي بسيجي كه در زمان جنگ به خدمت نيروهاي رسمي و مسلح كشور و كمك به آنان پرداختند، هم‌اكنون هم آماده به خدمت‌اند. فرهنگ بسيجي هم‌اكنون هم در بسياري از اقشار اين كشور زنده و پوياست. لذا اقشار متخصص بسيجي مانند اساتيد بسيجي، جامعه بسيج پزشكان، داروسازان، دندانپزشكان، متخصصين امور آزمايشگاهي و ساير اقشار بسيجي متخصص و مرتبط با موضوع مي‌توانند كمك شما باشند و از سلامت دارويي و غذايي ملت مسلمان ايران حفاظت كنند و نگهباني دهند. از شما اقبال و از اين عزيزان استقبال.

  • نظرسنجي انتشار روزشمار

صفحه سلامت روزنامه همشهري پس از سررسيد وعده رئيس سازمان غذا و دارو درباره تعيين تكليف آبليموهاي تقلبي، اقدام به انتشار روزشماري در بالاي همين صفحه كرد و پس از آن از مردم در مورد انتشار اين روزشمار، نظرسنجي كرد. 96درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي با انتشار روزشمار موافق بودند.

کد خبر 322773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha