همشهری آنلاین: رهبران دولت استرالیا روز دوشنبه پس از آنکه پیشنهاد شد مردم منتظر پایان سلطنت ملکه الیزابت دوم برای قطع روابط با سلطنت بریتانیا شوند، حمایت خود را از ایجاد یک جمهوری اعلام کردند.

رهبران استرالیا برای تشکیل یک جمهوری متحد شدند

به گزارش ایرنا، هفت نفر از 8 رهبر ایالتی و منطقه ای استرالیا روز سه شنبه سندی را امضا کردند که براساس آن از استقلال استرالیا و تبدیل آن به یک نظام مبتنی بر جمهوریت به جای حاکمیت سلطنت لندن حمایت می کنند.

براساس گزارش رسانه های استرالیا، 'کالین بارنت' تنها رهبر دولت از استرالیای غربی این دستور را امضا نکرد و گفت که وی نیز از یک جمهوری حمایت می کند، اما فکر نمی کند زمان مناسب باشد.

استرالیا به عنوان یکی از قلمروهای 'همسود' سال 1901 از بریتانیای کبیر استقلال یافت و فرماندار کل به صورت تشریفاتی و به نمایندگی از ملکه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد.

نخست وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس در عمل اداره کشور را در دست دارند.

بحث تبدیل استرالیا به جمهوری و استقلال کامل این کشور از بریتانیا با آغاز دوره نخست وزیری 'مالکوم ترنبول' از رهبران جمهوریخواه استرالیا تشدید شد.

طرح جمهوری استرالیا سال 1999 و در دوره ای که 'ترنبول' جریان جمهوری خواهی را دنبال می کرد نیز به همه پرسی گذاشته شد که با رای محالف 82 درصدی، ناموفق بود.

وی پیش از در دست گرفتن سکان نخست وزیری استرالیا در سال گذشته میلادی نیز گفته بود که موضوع جمهوری یک اولویت فوری است.

نخست وزیر استرالیا قول داده است رفراندوم برای جمهوری پس از سلطنت ملکه الیزابت دوم برگزار شود.

کد خبر 322850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha