همشهری آنلاین: واشنگتن پست نوشت: پولی که اخیرا در مالزی اعلام شد که به عنوان اعتباری از جانب عربستان سعودی به دولت این کشور اختصاص داده شده در واقع به منظور تاثیرگذاری بر وضعیت سیاسی این کشور اعطا شده است.

راز هدیه پردردسر ۷۰۰ میلیون دلاری عربستان به دولت نجیب رزاق

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمی بعد از انتخابات سال 2013 مالزی مبلغ 681 میلیون دلار به شکلی محرمانه به حساب‌های بانکی خصوصی متعلق به نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی منتقل شد. این مبالغ گزاف چندی بعد موضوع تحقیقات بازرسان مالزیایی قرار گرفت تا آنها نقش نجیب رزاق را در مناقشه فساد در یک صندوق سرمایه گذاری دولتی این کشور مشخص کنند.

بعد از آنکه سال گذشته میلادی اخبار مربوط به این مبالغ گزاف پول منتشر شد فشار بر نخست وزیر مالزی برای استعفا افزایش یافت. با این حال روز سه شنبه گذشته یک کمیته مبارزه با فساد مالزی نجیب رزاق را از اتهاماتش مبرا دانست و به جای آن دادستان کل مالزی فاش کرد براساس تحقیقات مشخص شده پول منتقل شده به حساب نجیب رزاق یک هبه شخصی از جانب خانواده سلطنتی عربستان بوده و مدرکی دال بر وجود فساد نیست.

نجیب رزاق در بیانیه‌ای از این خبر استقبال کرد و گفت هیچ جرمی مرتکب نشده است و این مساله یک جنجال غیر ضروری برای این کشور به وجود آورد. با این حال در توضیح داده شده برای این پول نیز یک مناقشه دیگر مطرح شد. این سوال به وجود آمد که دقیقا 700 میلیون دلار پول عربستان سعودی چرا به حساب بانکی شخصی نخست وزیر مالزی رفته است.

اپاندی علی، دادستان کل مالزی گفته است که حدود 620 میلیون دلار از این پول در اوت 2013 به دلیل آنکه استفاده نشد به خاندان سلطنتی عربستان بازگردانده شد اما بیانیه نجیب رزاق نشان می‌دهد که این پول یک اعتبار سیاسی است.

دادستان مالزی گفت که مدرکی وجود ندارد نشان دهد نجیب رزاق حتی از انتقال این پول آگاه بوده و خاندان سلطنتی عربستان این پول را بدون هرگونه ملاحظه‌ای اعطا کرده است.

پیش از این سرچشمه این پول نامشخص بود و چندین بار درباره آن گمانه زنی صورت گرفت در ژوئیه 2015 روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: بازرسان معتقدند این پول از جانب شرکتی ثبت شده در جزایر ویرجین انگلیس و از طریق یک حساب بانکی سوئیسی منتقل شده است.

نجیب رزاق بعد از آن گفت این پول از جانب منبعی نامشخص در خاورمیانه اعطا شده و ارتباطی با صندوق دولتی 1MDB ندارد. این صندوق با کمک نجیب رزاق تاسیس شد اما درگیر یک مناقشه فساد مالی در یک سال گذشته شده است.

با وجود آنکه مقام‌های عربستانی صحبت علنی درباره این پول اعطا شده به مالزی نکرده‌اند اما فرانک گاردنر، خبرنگار بی‌بی سی که ارتباطات گسترده‌ای دارد گفته است که یک منبع مطلع عربستانی به او فاش ساخته که خاندان سلطنتی این کشور واقعا این پول را به نجیب رزاق اعطا کرده‌اند و شخص ملک عبدالله پادشاه متوفی عربستان شخصا در آن دخیل بوده است.

براساس این گزارش این پول ظاهرا به این خاطر اعطا شده که عربستان از بابت قدرت گرفتن حزب موسوم به حزب اسلامی پان مالزی (PAS) که گفته می‌شود با الهام از اخوان المسلمین فعالیت می‌کند، نگران بوده است.

عربستان همچنین از بابت حضور این حزب در دولت ائتلافی جدید مالزی در صورت شکست خوردن ائتلاف حاکم متعلق به نجیب رزاق موسوم به جبهه ملی نگران بوده است. عربستان مدت‌های زیادی است که شدیدا با اخوان المسلمین مخالف است و در سال 2013 هنگامی که این حزب در مصر قدرت سیاسی را کسب کرد نگرانی‌های این کشور افزایش یافت.

با وجود آنکه رابطه میان حزب اسلامی پان مالزی و اخوان المسلمین نسبتا کم است اما منبع مذکور به گاردنر گفته است که عربستان عادت به استفاده از اعطای مبالغ گزاف پول برای تاثیر گذاشتن بر سیاست خارجی‌های کشورهای دیگر دارد و حتی کشورهایی نظیر اردن، مراکش، مصر و سودان همگی مبالغ پول از خاندان سلطنتی عربستان معادل صدها میلیون‌ دلار دریافت کرده‌اند.با این حال ارتباط نجیب رزاق با حکومت عربستان شاید در مالزی چندان مقبول واقع نشود.

هنوز جزئیات دقیق مربوط به این پول اعطا شده مشخص نیست و حتی این سوال مطرح است که 61 میلیون دلار پولی که دولت مالزی به عربستان پس نداد چه شده است.

منتقدان نجیب رزاق می‌گویند که وی در پاسخ به افزایش فشارهای سیاسی اقدام به کنار گذاشتن منتقدان از دولتش و حتی تغییر دادن دادستان قبلی که تحقیقات علیه دولت وی را به راه انداخت کرده است.

کد خبر 323142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha