یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

هورالعظیم که از ۶ بهمن‌ماه جاری دچار آتش‌سوزی شده همچنان در شعله‌های آتش می‌سوزد و با گذشت ۴روز، این آتش‌سوزی گسترش یافته و دامن ۳هزار هکتار از عرصه‌های تالابی را گرفته است.

تالاب هورالعظیم

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست روزگذشته در حاشيه نشست هم‌انديشي پايش آلودگي‌هاي محيط‌زيست، در اين‌باره گفت كه اخيرا در بخش‌هايي از هورالعظيم آتش‌سوزي اتفاق افتاد كه به وزارت خارجه پيشنهاد داديم اگر لازم است براي اطفاي حريق از ايران نيرو اعزام شود، البته براي آن، اجازه كشور عراق لازم است كه هنوز پاسخي دريافت نشده است.

آتش‌سوزي در اراضي تالابي هورالعظيم از آن رو اهميت دارد كه هورالعظيم يكي از بزرگ‌ترين كانون‌هاي گردوغبار است كه خوزستان را تهديد مي‌كند. اين تالاب كه 118هزار هكتار وسعت دارد بزرگ‌ترين تالاب استان خوزستان محسوب مي‌شود. هورالعظيم در منطقه مرزي دشت‌آزادگان بين 2كشور ايران و عراق واقع شده و دو‌سوم وسعت آن در خاك عراق است. اين تالاب به‌دليل تأمين‌نشدن حقابه با كم‌آبي مواجه است. از سوي ديگر، عمليات استخراج و اكتشاف نفت به شكل‌گيري كانون‌هاي بحران گردوغبار در اين منطقه تالابي دامن زده است.‌ موسي مدحجي، رئيس اداره حفاظت محيط‌زيست، در اين‌باره گفت: تصاوير ماهواره‌اي تالاب نشان مي‌دهد كه پهنه‌هايي در عمق تالاب در عراق هنوز آبگيري نشده‌اند و يكي از اين پهنه‌ها به‌وسعت حدود 3 هزار هكتار دچار آتش‌سوزي شده است. اين مسئول محلي خاطرنشان كرد: در زمان خشكسالي و با كاهش آب، تالاب به مانداب تبديل مي‌شود و گاز متان يا گاز مرداب از آن متصاعد شده كه در مقابل اشعه آفتاب دچار حريق مي‌شود. ابتكار اما روز گذشته از پيشنهاد ايران به سازمان ملل براي تشكيل صندوق جهاني مهار كانون‌هاي گردوغبار خبرداد. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: با توجه به اينكه بخشي از گردوغبار كشور منشأ خارجي دارد و كشورهايي چون عراق منشأ گردوغبار هستند، به‌خاطر مسائل امنيتي، امكان ورود و همكاري دولت در زمينه تثبيت گردوغبار و كنترل بر شرايط آنجا وجود ندارد.

  • الزام واحدهاي صنعتي به پايش

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در نشست هم‌انديشي پايش آلودگي‌هاي محيط زيست گفت: تمام واحدهاي صنعتي كه خروجي پساب و آلودگي هوا دارند مشمول خوداظهاري و پايش هستند. براين اساس، در هيچ جاي كشور نبايد واحدهاي صنعتي داشته باشيم كه از نظارت و پايش خارج باشند. ابتكار تصريح كرد: برخي واحدهاي صنعتي در اطراف تهران به‌صورت غيرقانوني فعاليت مي‌كنند و آلودگي‌هايي براي پايتخت به همراه دارند كه بايد با برنامه‌ريزي راهكارهاي حقوقي براي اين واحدها تعريف شود اما آنهايي كه به‌صورت قانوني فعاليت مي‌كنند بايد به‌صورت مداوم تحت نظارت نظام پايش و خوداظهاري باشند. معاون انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در اين نشست گفت: از سال 92 تا 93 پايش‌هاي نظارتي، 72درصد و پايش‌هاي خوداظهاري، 63درصد رشد داشته است.

کد خبر 323420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha