جلال شکوهی: در مقایسه با انگلیس، استرالیا و کانادا تعداد دستگاه‌های سی‌تی اسکن و‌ ام آرآی ما بیشتر است، اما چرا فقط با این کشورها مقایسه می‌کنیم؟

جلال شکوهی

چرا طب‌مان را با كره، آلمان و آمريكا مقايسه نكنيم؟ نظام درماني انگليس، استراليا و كانادا اينگونه است. آنجا اگر 6ماه هم درخواست كنيد، شما را به‌ام آرآي نمي‌فرستند. طبيعتا دستگاه‌هاي بيشتري هم نمي‌خواهند. ولي مثلا كشور تركيه با اينكه جمعيتش تقريبا برابر ماست، بيشتر از ما دستگاه‌ام آر‌آي دارد.

گفته مي‌شود پزشكان بيش از حد سي تي اسكن و‌ام آر‌آي تجويز مي‌كنند. اولا اين مسئله به ما به‌عنوان راديولوژيست مربوط نيست، ثانيا امروزه در كل دنيا مراجعه به دستگاه بيشتر شده است. پيش‌تر پزشكان معاينه را جدي‌تر مي‌گرفتند و تبحر بيشتري هم در معاينه داشتند. معروف است كه آقاي دكتر يلدا آمدند در اتاقي كه 8مريض در آن بستري بود گفتند مگر نگفتم در اينجا بيمار تيفوئيدي بستري نكنيد؟ جواب داده شد كه اينها همه غيرتيفوئيدي هستند. رفتند بالاي سر يكي از تخت‌ها، بيمار را بو كردند و گفتند: اين تخت بوي تيفوئيد مي‌دهد. 4روز بعد معلوم شد آن بيمار تيفوئيدي بوده است. قديم پزشك‌ها تجاربي داشتند و با معاينه و بو و رنگ بسياري از بيماري‌ها را تشخيص مي‌دادند. امروزه آن تجارب وجود ندارد. اگر همچنين تبحري وجود داشته باشد، پزشك گاهي حق ندارد به تشخيص‌هايش عمل كند. پزشكي قانوني سند مي‌خواهد. مي‌گويد در آزمايش و ‌ام آرآي بايد نشان داده شود و شما نمي‌توانيد با بو تشخيص دهيد. البته بايد معيارهاي آموزشي ارتقا يابد و پزشكان ياد بگيرند كه بهتر معاينه كنند و كمتر بيماران را به سمت آزمايش و دستگاه بفرستند.

کد خبر 323424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha