همشهری آنلاین: فدراسیون جهانی روزنامه نگاران در گزارش جدید خود اعلام کرد، دست کم دو هزار و ۲۹۷ نفر خبرنگار و اصحاب رسانه صرفا در ۲۵ سال گذشته بخاطر تلاش برای اطلاع رسانی درباره جنگ، قیام‌ها، جنایات یا مفاسد کشته شده‌اند.

کشته شدن ۲۳۰۰ خبرنگار در ۲۵ سال گذشته

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از بروکسل، این نهاد افزود عاملان کشتار اصحاب رسانه و خبرنگاران همچنان با مصونیت به اقدامات خود ادامه می دهند.

«آنتونی بلانگر» دبیر کل فدراسیون جهانی روزنامه نگاران در این زمینه گفت: 10 سال گذشته خطرناکترین سال برای روزنامه نگاران بوده است و سال 2006 با کشته شدن 155 نفر روزنامه نگار، وخیمترین سال بوده است.

فدراسیون جهانی روزنامه نگاران اعلام کرد با وجود وعده های سازمان های مهمی همچون سازمان ملل متحد درباره حفاظت از جان خبرنگاران و اصحاب رسانه، گزارش این فدراسیون تحت عنوان «25 سال کمک به روزنامه نگاری امنتر» بر وخامت اوضاع مصونیت افرادی تاکید دارد که به کشتار روزنامه نگاران کمک و این قشر را به اهداف راحتی بدل کرده اند.

این گزارش برآورد کرده است از هر 10 مورد کشتار خبرنگاران، فقط درباره یک مورد تحقیقات شده است و محکومیت های واقعی حتی از این رقم کمتر است.

بلانگر در این زمینه گفت که این یک مساله دیپلماتیک است و باید مصونیت عاملان کشتار روزنامه نگاران متوقف شود.

هفته آینده گزارش 79 صفحه ای فدراسیون جهانی روزنامه نگاران منتشر می شود اما این خبرگزاری در آستانه مباحث روز دوشنبه در پارلمان انگلیس درباره «مرگ روزنامه نگاران حرفه ای و غیرنظامی در مناطق درگیر» به نسخه ای از آن دست یافته است.

فدراسیون جهانی روزنامه نگاران همچنین گزارش خود را در نشست مهمی که قرار است جمعه آینده (16 بهمن) درباره همین موضوع در پاریس برگزار کند، ارائه خواهد داد.

فدراسیون جهانی روزنامه نگاران اعلام کرده که اطلاعات خود در این گزارش را از منابع مختلفی از جمله نهادهای تابع در تقریبا 140کشور، گزارش های سیاسی و منابع پلیس کسب کرده است.

این نهاد از سال 1990 گزارش هایی را بطور سالانه با تمرکز بر کشتار روزنامه نگاران و اصحاب رسانه در حوادث مربوط به حرفه ایشان منتشر می کند.

آمار ارائه شده بر مرگ اصحاب حرفه ای رسانه ها در ترورهای هدفمند، آتش سوزی و حملات بمب گذاری تاکید دارد.

در 25 سال گذشته، عراق در صدر خطرناکترین کشورها برای کارکنان رسانه ها و عرصه کشتار 309 نفر از آنها بوده است که اکثریتشان از زمان تهاجم نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی کشته شده اند.

فیلیپین با 146 کشته رسانه ای در رتبه دوم و مکزیک و خشونت های مربوط به مواد مخدر با 120 کشته رسانه ای در رتبه سوم بوده اند.

کد خبر 323510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha