مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی گفت: بیش از ۶۰۰خیریه و ۶۰هزار نفر خیر در حوزه سلامت فعالیت می­‌کنند که تاکنون بیش از ۳هزار میلیارد تومان در این بخش کمک کرده‌اند.

سلامت

سيدمحمدهادي ايازي از برگزاري جشنواره ملي مؤلفه‌هاي اجتماعي مؤثر بر سلامت خبر داد و افزود: اين جشنواره براي ايجاد انگيزه و تقويت مسئوليت‌پذيري سازمان‌­ها طراحي شده است كه در سال95 نخستين دوره آن برگزار خواهد شد. به گفته ايازي، مدل مشاركتي سلامت با محوريت محلات از شهرداري تهران آغاز شده است.

تهران با بيش از 8ميليون نفر جمعيت داراي 22منطقه و 124ناحيه شهري و 154محله جغرافيايي است. در هر محله يك سراي محله وجود دارد كه مديريت آن به‌عهده يكي از ساكنان محل است. در هر سرا نيز خانه‌هاي متعددي وجود دارد كه يكي از خانه‌هاي فعال آن خانه سلامت محله است. ازجمله ماموريت‌­هاي خانه سلامت تشكيل كانون­‌هاي مردمي سلامت و شوراي سلامت محله است.

يكي از فعاليت‌هاي خانه‌هاي سلامت، طرح سنجش عدالت در سلامت محله‌هاي شهر تهران بود. نتايج دور اول پيمايش سنجش عدالت تنها به مديران شهري و محلي منتقل شد كه يكي از تبعات آن جابه‌جايي مقدار قابل توجهي از بودجه‌هاي مناطق مختلف شهر در لايحه مديريت شهري بود. در دور دوم اين طرح با اجراي كارگاه‌هاي آموزشي و توانمند كردن جامعه محلي علاوه بر فاز پيمايشي، فاز كاربست هم توسط نيروهاي مردمي اجرا شد.

از 65موضوع مورد پيمايش بعد از اولويت‌بندي موضوعي توسط مردم 104محله بحث چاقي، 47محله بحث پسماند، 40محله بحث سالمندان، 28محله بحث دخانيات، 25محله زنان سرپرست خانواده، 15محله خشونت خانگي و 11محله بيكاري را به‌عنوان اولويت انتخاب كردند. براي هر موضوع، توسط خود مردم مداخلات مربوطه طراحي و اقدام لازم صورت گرفت. اين تجارب در كنفرانس اخير «عوامل اجتماعي تأثيرگذار بر سلامت» كه در تهران برگزار شد، مورد توجه كارشناسان و انديشمندان سازمان بهداشت جهاني هم قرار گرفت.

به‌دنبال تجربه شهرداري تهران هيأت دولت در سال89 تصويب كرد كه اين مدل در سراسر كشور اجرا شود. به همين منظور در وزارت بهداشت ستادي تحت عنوان مؤلفه‌هاي اجتماعي مؤثر بر سلامت تشكيل شد و با همكاري سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مختلف، 52شاخص عدالت در سلامت را جهت اجرا به سراسر كشور اعلام كرد.

همچنين جهت تقويت مؤلفه‌هاي اجتماعي سلامت، در سال94 در وزارت بهداشت حوزه­اي تحت عنوان قائم‌مقام وزير در امور مشاركت‌هاي اجتماعي، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و خيرين سلامت شروع به فعاليت كرد. ازجمله فعاليت‌هاي اين حوزه مي‌توان به تشكيل شوراي فرهنگ سلامت اشاره كرد. اين شورا با هدف استفاده از ظرفيت هنرمندان و فرهنگيان در جهت ارتقاي سلامت شكل گرفته و توليداتي هنري، سينمايي داشته است و در راه‌اندازي كمپين‌هايي هم مشاركت كرده است.

  • پيشنهادهايي براي پايداري برنامه‌هاي اجتماعي

قائم‌مقام وزير بهداشت كه در كنفرانس بنياد جايزه شاهزاده شاهيدل در كشور تايلند شركت كرده بود، پيشنهادهايي براي پايداري برنامه‌هاي اجتماعي در حوزه سلامت در كشورهاي مختلف ارائه كرد:
1- نهادينه‌سازي مؤلفه‌هاي اجتماعي مؤثر بر سلامت به‌ويژه در سطوح محلي به‌نحوي كه با تغييرات سياسي كشورها، نقش عوامل اجتماعي مؤثر بر سلامت و برقراري عدالت در سلامت مورد خدشه قرار نگيرد.
2- درگير كردن تمام مديران ارشد سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي در زمينه مؤلفه‌هاي اجتماعي سلامت به‌نحوي كه ساير دستگاه‌ها نيز حداقل به اندازه بخش سلامت خود را درگير اين موضوع مهم بدانند.
3- تهيه پيوست سلامت براي همه طرح‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و عمراني در شهرها و كشورهاي مختلف.
4- تبادل تجربيات و مستندسازي در سطوح محلي، ملي و بين‌المللي در زمينه مؤلفه‌هاي اجتماعي سلامت
5- تفويض اختيار و مسئوليت‌هاي مختلف اجرايي دستگاه‌هاي بخش‌هاي دولتي به مديريت محلي و شهرداري‌ها به‌منظور نهادينه‌سازي مشاركت عملي مردم.

  • راه‌اندازي خانه‌هاي سلامت در مشهد

غلامحسن خدايي، قائم‌مقام رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد: خانه‌هاي سلامت با هدف آموزش سلامت با مشاركت گروه‌هاي مردمي در مناطق مختلف شهر مشهد راه‌اندازي مي‌شود. اين طرح با الگوگيري از خانه‌هاي سلامت كه به همت شهرداري تهران اجرايي شده برنامه‌ريزي شده است. در خانه‌هاي سلامت، 10كانون مختلف شامل معلولان محله، ديابت، مبارزه با دخانيات، مبارزه با چاقي و... تشكيل و با مشاركت گروه‌هاي مردمي براي حفظ سلامت جامعه تلاش مي‌شود.

کد خبر 323841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha