آتش‌سوزی تازه در تخت‌جمشید سؤالی جدی را پیش رو قرار داده که آیا می‌توان به سرنوشت این میراث کهن خوش‌بین بود در حالی که مدیریت بهره‌بهرداری از آن به یک شرکت نیمه‌خصوصی واگذار شده است؟

از نیمه شهریورماه امسال زمزمه‌هایی مطرح شد که بهره‌برداری از تخت‌جمشید برای یک دوره 99 ساله به شرکتی نیمه خصوصی از شرکت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذار شده است.

در همین حال فریبرز دولت‌آبادی معاون این سازمان در پاسخ به پرسش همشهری درباره سرنوشت این نوع واگذاری تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی کمیته‌ای تحت عنوان کمیته آثار نفیس دارد که تخت جمشید نیز از جمله آثار نفیس ارزیابی شده در آن کمیته شناخته شده ومالکیت آن قابل واگذاری به غیر نیست، بنابراین صرفا بحث چگونگی بهره‌برداری مطرح است.

وی همچنین تأکید کرد که موافق فعالیت بخش خصوصی در این حوزه است به شرط آنکه نحوه دخالت، نحوه نگهداری و همین‌طور شیوه نظارت بر کار بخش خصوصی کاملا روشن و دقیق باشد.

بهره‌برداری از تخت‌جمشید اینک به شرکت توسعه گردشگری واگذار شده و این در حالی است که ایسنا به تازگی خبر داده است که آتش‌سوزی در پای تختگاه تخت جمشید (پارسه) و در بخش جنوب غربی کاخ آپادانا، سبب دودزدگی و پوسته‌پوسته شدن سنگ‌های این بخش از تخت جمشید (پارسه) شده است.

ایسنا به نقل از یک کارشناس میراث فرهنگی گزارش داده است که به‌نظر می‌رسد، این آتش‌سوزی چند روز پیش اتفاق افتاده باشد، زیرا شاهدان عینی از تازگی آتش‌سوزی در عصر روز یکشنبه (اول مهرماه) خبر داده‌اند.

کد خبر 32441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز