رئیـس‌کــل سـازمـان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: خرید و فروش سهام عدالت، دست‌کم تا پایان سال ۱۳۹۵، به هیچ وجه وجاهت قانونی ندارد.

ميرعلي اشرف پوري حسيني ديروز در جريان يك نشست خبري كه در محل وزارت امور اقتصادي و دارايي برگزار شد، افزود: از نظر ما، هر امضايي در اين ارتباط، حتي اگر در دفاتر اسناد رسمي ثبت شده باشد و هر مبلغي كه در اينگونه معاملات رد و بدل شود، فاقد ارزش قانوني است و سازمان خصوصي‌سازي‌ در نهايت، سهام عدالت را صرفا به فردي كه سهام به نام وي ثبت شده واگذار خواهد كرد. پوري‌حسيني گفت: براي سازمان خصوصي‌سازي و از نظر قانون فقط كساني كه نامشان در سايت سازمان خصوصي‌سازي ثبت‌ شده، در زمره مشمولان سهام عدالت به شمار مي‌روند.

رئيس‌كل سازمان خصوصي‌سازي‌ از تعيين تكليف سهام عدالت در نيمه‌دوم سال95 خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته، مقرر شده به مشمولان سهام عدالت 6‌ماه فرصت بدهيم تا از محل آورده‌هاي خودشان، مانده بدهي‌هايشان را پرداخت كنند.

او با بيان اينكه، پرونده سهام عدالت با اتمام دوره 10ساله در سال 1395بسته مي‌شود، گفت: شركت‌هاي مشمول موظف هستند تا تيرماه سال آينده صورت‌هاي مالي خود را تصويب و در اختيار سازمان قرار دهند. تا مردادماه نيز سود شركت‌هاي سرمايه‌پذير را محاسبه مي‌كنيم، همچنين اوايل مهرماه سال 1395ميزان سود قابل‌واگذاري را به خزانه واريز و ميزان سهام عدالت قابل آزادسازي را اعلام خواهيم كرد. سهامداران درصورت تمايل مي‌توانند از محل آورده نقدي، الباقي مبلغ 10ميليون ريال را به خزانه بپردازند و در نهايت مانده بدهي خود را در يك فرصت شش‌ماهه پرداخت كنند.

  • سرمايه‌گذاران خارجي در مزايده‌ها

رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ از برنامه‌ريزي براي فروش سهام دولتي به سرمايه‌گذاران خارجي خبر داد و گفت: انتظار مي‌رود سرمايه‌گذاران خارجي در چند‌ماه آينده در مزايده‌هاي سازمان خصوصي‌سازي‌ شركت كنند. پوري‌حسيني افزود: در طول 14سالي كه از عمر خصوصي‌سازي‌ در ايران مي‌گذرد حتي حضور يك سرمايه‌گذار خارجي را تجربه نكرده‌ايم اما با توجه به رويكردي كه در ماه‌هاي اخير پيش آمده، امكان حضور سرمايه‌گذاران خارجي فراهم شده است.

رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ با اشاره به نتايج سفر اخيرش به ژاپن گفت: در اين سفر در 2نشست فعالان بخش خصوصي ژاپن حضور يافتيم و درباره شركت‌هاي قابل واگذاري ايراني توضيحاتي ارائه داديم. به‌نظر مي‌رسد بخش خصوصي ژاپن علاقه‌مند است در بازار ايران نقش قوي‌تري داشته باشد.

پوري‌حسيني افزود: البته اين نوع تعاملات را با همه كشورها داريم و هم اينك 3 هيأت عالي‌رتبه از كشورهاي ايتاليا، قزاقستان و يونان در تهران حضور دارند و هيأت‌هاي ديگري نيز به تهران سفر خواهند كرد كه با همه آنها درباره واگذاري شركت‌هاي دولتي و شرايط آن مذاكره خواهيم كرد. پوري‌حسيني افزود: البته بيشتر خارجي‌ها علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري مستقيم و به‌اصطلاح كار از ابتدا هستند.

  • احتمال تجديدنظر در واگذاري سرخابي‌ها

رئيس‌كل سازمان خصوصي‌سازي‌ از احتمال تجديدنظر هيأت وزيران در واگذاري سرخابي‌ها خبر داد و گفت: واگذاري سرخابي‌ها طبق مصوبه هيأت وزيران فعلا منتفي شده و اين 2باشگاه مشمول قاعده مؤسسات فرهنگي شده‌اند اما باتوجه به مكاتبات و مذاكراتي كه انجام شده و من از آنها خبر دارم، معتقدم احتمال اينكه هيأت وزيران در مصوبه‌ خود تجديدنظر كند، وجود دارد.

او افزود: به محض اصلاح مصوبه هيأت وزيران، سازمان خصوصي‌سازي‌ فرايند واگذاري سهام اين 2باشگاه را آغاز خواهد كرد. او در پاسخ به درخواست معاون وزير تعاون مبني بر واگذاري اين 2باشگاه به تعاوني‌ها گفت: از هر تلاشي براي ايجاد تعاوني‌هايي كه توانايي شركت در مزايده واگذاري سرخابي‌ها را داشته باشند، استقبال مي‌كنيم. اما اينكه تصور شود سهام سرخابي‌ها را مي‌توان بدون مزايده و درقالب مذاكره به كسي واگذار كرد، درست نيست.

کد خبر 324451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha