دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: براساس ابلاغ وزارت جهادکشاورزی تنها واردات برخی میوه‌های گرمسیری شامل موز، انبه، آناناس و نارگیل که تولید داخل نداشته یا میزان آن بسیار کم است با رعایت ضوابط قانونی و قرنطینه نباتی تا پایان سال۹۴ مجاز بوده و ورود سایر میوه‌های خارجی به بازار از طریق قاچاق است.

میوه

با وجود اين ابلاغيه، امسال نيز برخي انواع ميوه‌هاي وارداتي با اسامي عجيب و غريب از اژدها (ميوه گرمسيري رنگي)، تاماريلا (گوجه درختي) و پاپايا (خربزه درختي) گرفته تا انگور شيلي و استراليا، سيب آمريكايي، نارنگي پاكستاني و پرتقال و انار مصري به‌طور قاچاق وارد شده و در بازار مصرف جولان مي‌دهند. واردات غيرقانوني و بدون قرنطينه اين ميوه‌ها علاوه بر تحميل زيان به كشاورزان ايراني سلامت مصرف‌كنندگان را نيز به خطر انداخته چرا كه نبود هيچ كنترلي در زمينه نوع و ميزان سموم به‌كار رفته در توليد اين ميوه‌ها موجب ابتلاي مصرف‌كنندگان به بيماري‌هاي صعب العلاج به‌خصوص نارسايي‌هاي كبد مي‌شود؛ موضوعي كه به گفته برخي مسئولان وزارت جهادكشاورزي زيان آن با توجه به‌دليل به خطر افتادن سلامتي مردم از زيان وارده به توليد داخل به‌مراتب بيشتر است.

  • نبود امكان واردات رسمي ميوه

مديركل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه‌گرمسيري وزارت جهاد كشاورزي با تأكيد بر آثار زيانبار واردات و عرضه ميوه‌هاي قاچاق بر سلامت مصرف‌كنندگان به خبرنگار ما اعلام كرد، با توجه به شرايط نگهداري و فساد پذيري ميوه، امكان واردات آن از طريق مبادي رسمي در لابه لاي كالاهاي ديگر وجود نداشته و در زمينه واردات غيرقانوني ميوه از طريق سند‌سازي‌ يا دور زدن قانون به جاي ساير اقلام نيز اطلاع دقيقي وجود ندارد.

ابوالقاسم حسن‌پور با اشاره به برخي اقدامات ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز در برخورد و كشف و ضبط ميوه‌هاي قاچاق افزود: وظيفه برخورد با ميوه‌هاي قاچاق عرضه شده در سطح بازار نيز برعهده اين ستاد است و هر روز نيز اخباري مبني بر كشف محصولات كشاورزي توسط دستگاه‌هاي انتظامي به گوش مي‌رسد.

به گفته وي برخي انواع محصولات كشاورزي از طريق كوله‌باري و در حجم كم وارد كشور شده و پس از تجميع در يك محل راهي بازار مصرف مي‌شود به‌نحوي كه اخيرا نيروي انتظامي كرمانشاه يك كاميون حامل 2تن ليمو عماني كه به اين شيوه از مرزهاي غربي وارد كشور شده بود را كشف كرد كه با بررسي نمونه محصولات فرستاده شده به وزارت جهادكشاورزي واردات قاچاق و بدون رعايت ضوابط قرنطينه اين محصولات تأييد شد.

با وجود اين، حسن‌پور برخي ميوه‌هاي عرضه شده در سطح بازار مانند نارنگي پاكستاني، «كيمو» يا سيب آمريكايي را از محل توليد داخل قلمداد و اعلام كرد، وزارت جهادكشاورزي شديدا با واردات انواع مركبات، كيوي، انار و انجير مخالف و واردات اين اقلام ممنوع است. همچنين در مورد برخي ديگر از اقلام كه توليد داخل مناسبي داريم مانند خرما تلاش شده با وضع تعرفه‌هاي 75تا 100درصدي واردات قانوني اين اقلام را فاقد صرفه اقتصادي كنيم.

وي با بيان اينكه متأسفانه برخي ميوه‌ها كه اثري از واردات آن از طريق گمركات كشور نيست در بازار عرضه مي‌شود، افزود: حتي درصورتي كه اين ميوه‌ها از طريق كوله‌باري و ته‌لنجي و با رعايت ضوابط قرنطينه وارد كشور شده باشد نيز براساس قانون، عرضه اين ميوه‌ها تا شعاع حداكثر 45كيلومتري مرزها مجاز است. همچنين اكنون برخي ميوه‌هاي عجيب و غريب مانند اژدها (نوعي ميوه گرمسيري)، تاماريلا (گوجه درختي) يا انگور خارج از فصل در بازار مصرف عرضه مي‌شود كه منشأ آن قاچاق شبانه يا تخلف انجام شده در شيوه‌هاي واردات كوله‌باري و ته‌لنجي است.

  • از كوله باري تا ته‌لنجي و قاچاق شبانه

به‌رغم ممنوعيت واردات ميوه و اقدامات ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، هنوز هم نحوه واردات و عرضه گسترده ميوه‌هاي قاچاق بدون هيچ‌گونه نظارت يا برخوردي در سطح بازار به معادله‌اي چندمجهولي تبديل شده است. گرچه به اعتقاد برخي دست‌اندركاران اين ميوه‌ها از طريق كوله باري و ته لنجي، همراه مسافر و يا قاچاق شبانه در حجم كم وارد كشور شده و با تجميع دريك محل و بدون رعايت ضوابط قانوني و قرنطينه در كاميون‌هاي چند تني بارگيري و راهي بازار مصرف مي‌شود، اما پرسش مطرح آن است كه چرا دستگاه‌هاي ذيربط نظارت لازم بر واردات ميوه از طريق كوله‌باري و ته لنجي را ندارند. براساس قانون، عرضه ميوه‌هاي وارداتي به اين دو روش نيز تنها تا شعاع 45كيلومتري مبادي ورودي و پس از طي مراحل قرنطينه نباتي مجاز است. اما اين ميوه‌ها كه اثري از واردات آن در آمارهاي رسمي گمرك ايران وجود ندارد، در برخي كلانشهرها به وفور عرضه شده و خبري از برخورد با آن در بازار مصرف نيست.

کد خبر 324472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha