سیدمحمد فخار: ‌از روز شنبه فصل جدید معاینه فنی با اجرای سامانه ملی یکپارچه(سیمفا) شکل می‌گیرد و طی آن اطلاعات ۳ میلیون خودروی پلاک تهران در اختیار پلیس راهور قرار می‌گیرد.

آخرين اخبار رسيده به همشهري حاكي از آن است كه معاينه فني خودروهاي پايتخت از هفته آينده با دوربين‌هاي پلاك‌خوان تهران كنترل خواهد شد. اين اقدام در پي اتصال تمام مراكز معاينه فني كلانشهرهاي كشور به سامانه ملي يكپارچه معاينه فني (سيمفا) پس از 390روز تأخير تا پايان هفته صورت خواهد گرفت.

حال بايد ديد پليس راهور با چالش 1.3ميليون خودروي فاقد معاينه فني پلاك تهران و جريمه‌اي كه قانون درنظر گرفته چگونه برخورد خواهد كرد؟ هم‌اكنون 50درصد خودروهاي تهران سن بالاي 5سال دارند. بدين‌ترتيب هر ساله بايد 1734960خودروي پلاك تهران براساس قانون براي تردد در شهر معاينه فني دريافت كنند. از اين تعداد تاكنون 400هزار خودرو معاينه فني دريافت كرده‌اند. در عين حال خودروهاي شهرستاني هم در تهران به وفور يافت مي‌شوند كه علاوه بر مسافركشي، ‌ساير مشاغل خدماتي نظير راننده آژانس و حمل بار را با خودروي پلاك شهرستان انجام مي‌دهند و از تعداد آنان هيچ آماري در دست نيست.

  • 390روز تأخير

نخستين وعده افتتاح سيمفاي ملي در 29دي 93داده شده بود و با استناد به زمان اعلام شده، 390روز تأخير در اجراي اين سامانه به‌وجود آمده است. با توجه به آيين‌نامه اجرايي نحوه انجام معاينه و صدور برگ معاينه فني خودرو مصوب دي‌ماه93 هيأت وزيران با اتصال تمام مراكز معاينه فني به سامانه سيمفا پليس مي‌تواند به‌صورت نرم‌افزاري نسبت به اعمال قانون براي خودروهاي فاقد معاينه فني اقدام كند. آنگونه كه سيدنواب حسيني‌منش، قائم‌مقام ستاد معاينه فني خودروهاي تهران خبر داده، با توجه به مهيا بودن بسترهاي سخت‌افزاري و نصب دوربين‌هاي پلاك‌خوان در شهر، پليس قادر خواهد بود به سهولت از آخرين وضعيت معاينه فني خودرو با استفاده از‌بانك اطلاعاتي موجود در سامانه سيمفا، مطلع و بدون حضور فيزيكي يا متوقف‌كردن خودرو كه خود تبعاتي در ايجاد اختلال در رواني حركت خواهد داشت با متخلفان در اين ارتباط برخورد كند.

  • جريمه نرم‌افزاري

هم اكنون دوربين‌هاي نصب‌شده در شهر در محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد پلاك خودروهايي كه بدون مجوز يا خارج از روز تعيين شده در آن محدوده تردد مي‌كنند را ثبت كرده و جريمه براي اين خودروها به‌صورت نرم‌افزاري اعمال مي‌شود. با اتصال مراكز معاينه فني به سامانه سيمفا با استفاده از اطلاعات دوربين‌ها و‌بانك اطلاعاتي معاينه فني خودروهاي مشمول فاقد معاينه فني توسط پليس جريمه و اعمال قانون خواهد شد. در حال حاضر تنها 14مركز معاينه فني در مناطق 22گانه شهر تهران، تحت نظارت شهرداري تهران است كه 8مركز آن متعلق به شهرداري و 6 مركز ديگر آن با سرمايه‌گذاري صددرصد بخش خصوصي ايجاد شده است. با توجه به توانايي، پتانسيل و جايگاه قانوني ستادهاي معاينه فني كلانشهرهاي كشور در بحث نظارت، در آخرين جلسه سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كلانشهرهاي كشور تصميم‌گرفته‌ شد به‌منظور ساماندهي وضعيت موجود، بايد مسئوليت نظارت بر مراكز تا شعاع 30كيلومتري از محدوده كلانشهرها بر عهده ستادهاي معاينه فني كلانشهرها گذاشته شود.

  • الگوي موفق براي كاهش آلودگي هوا

اثرات مثبت انجام معاينه فني كه يك الگوبرداري موفق از ساير كشورهاي پيشرفته بوده در كاهش آلودگي هوا و ارتقاي سطح ايمني بر هيچ‌كس پوشيده نيست. تنها براي اثربخش شدن اين خدمات بايد چه مسئولان و چه شهروندان تمام تلاش و وظايف قانوني و اجتماعي خود را براي ساماندهي اين خدمات به‌كار بندند.

حسيني‌منش قائم مقام ستاد معاينه فني خودروهاي تهران گفت: در 2سال اخير متوليان معاينه فني در كشور اقدامات خوبي را در اين حوزه انجام داده‌اند و مطمئناً به‌زودي شائبه‌هايي كه درخصوص صدور گواهي معاينه فني بدون اصالت از بعضي از مراكز وجود دارد، مرتفع خواهد شد. وي اظهار اميدواري كرد: درحالي‌كه انجام معاينه فني به‌عنوان يك مطالبه عمومي از طرف شهروندان درخواست شده، مردم بدون ترس از اعمال قانون و جريمه، تنها براي حفظ جان خود و خانواده‌شان و انجام مسئوليت اجتماعي به مراكز معاينه فني مراجعه كنند.

کد خبر 324476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha