محمد امین خرمی: موضوع رابطه با ایران، تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان و همچنین بحث توافق هسته‌ای و نحوه عملکرد دولت باراک اوباما در این زمینه، در ماه‌های اخیر یکی از موضوعات اصلی مطرح شده در سخنرانی‌ها و مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است.

در آمريكا، انتخابات رياست‌جمهوري در دو سطح، يكي در سطح احزاب براي مشخص شدن نامزد نهايي هر حزب و سپس در سطح ملي برگزار مي‌شود. نتايج رقابت درون‌حزبي دمكرات‌ها و جمهوريخواهان هفته گذشته در نخستين ايستگاه انتخابات مقدماتي رياست‌جمهوري آمريكا در ايالت آيووا، تا حدود زيادي چهره‌هاي اصلي اين دوره از انتخابات درون‌حزبي را مشخص كرده است.

در ميان جمهوريخواهان، تد كروز، سناتور اهل تگزاس، برخلاف جريان نظرسنجي‌ها موفق شد دونالد ترامپ، كانديداي جنجالي اين حزب را پشت سر بگذارد و پيروز ميدان باشد. او با كسب 28درصد از آرا در صدر ليست جمهوريخواهان قرار گرفت. پس از او ترامپ، سرمايه‌دار معروف نيويوركي، با كسب 24درصد از آرا در جايگاه دوم و ماركو روبيو، سناتور از ايالت فلوريدا، با 23درصد آرا در جايگاه سوم قرار گرفتند. در ميان دمكرات‌ها هم هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه پيشين آمريكا و برني سندرز، سناتور اهل ورمونت، رقابت اصلي را رقم زدند.

سندرز كه در نظرسنجي‌ها از كلينتون عقب بود، شگفتي‌ساز شد و در رقابتي بسيار نزديك تنها با 2/0درصد اختلاف در جايگاه دوم قرار گرفت. كلينتون 49.8درصد آرا و سندرز 49.6درصد از آرا را به‌دست آوردند. دومين ايستگاه انتخابات مقدماتي رياست‌جمهوري آمريكا ايالت نيوهمپشاير در شرق اين كشور است كه انتخاباتش امروز برگزار مي‌شود.ديدگاه‌هاي نامزدهاي اصلي احزاب جمهوريخواه و دمكرات در مورد رابطه با ايران، تحريم‌ها عليه ايران و توافق هسته‌اي در ادامه آمده است.

جدول

کد خبر 324481

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha