سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: «میکرو ثانیه چیست؟! فاصله میان مرتب کردن اتاق بچه‌ها تا به‌هم ریختن آن!»؛ این توصیف یکی از والدین از وضعیت اتاق فرزندانش است.

همه‌‌چیز درباره اتاق بچه‌ها

احتمالا اين حرف‌ها درد‌دل بسياري از والدين است. بچه‌ها احتياج به اتاقي دارند كه بتوانند همزمان در آن هم بچگي‌شان را بكنند و هم در آن زندگي كنند. اما از يك جايي به بعد هم بايد نظم را بشناسند و آن را در زندگي‌شان به‌كار ببندند در عين حال‌كه بازي مي‌كنند و درس مي‌خوانند. هيچ‌كدام مانع ديگري نيست. مخصوصا اين روزها كه مشغول خانه‌تكاني هستيد حتما بزرگ‌ترين دغدغه شما رفت و روب اتاق بچه‌هاست. به شما راهكارهايي را پيشنهاد مي‌دهيم كه به كمك آنها بتوانيد كار اتاق تكاني را راحت‌تر از قبل تمام كنيد.

  • قبل از اتاق‌تكاني

مهم‌ترين كار شما اين است كه اتاق بچه‌ها را مشمول قانون كنيد اما خب صبر كنيد. قبل از شروع كار بياييد يك‌بار تمام وسايل داخل اتاق را بازبيني كنيد. خيلي از اسباب‌بازي‌ها به مرور زمان شكسته شده‌اند و خراب. اينها را داخل كيسه‌اي قرار دهيد و براي بازيافت جدا كنيد. بعضي اسباب‌بازي‌ها را هم بچه‌ها ديگر دوست ندارند. مي‌توانيد آنها را به همراه لباس‌هاي زيادي كه سالم هستند و ديگر اندازه كودكان‌تان نيست به خيريه‌اي بسپاريد تا در شب عيد دل كودكي را شاد كند.

  • ريشه اينجاست

ريشه اغلب به‌هم‌ريختگي‌ها اين است كه ما اتاق را به روش خودمان مرتب مي‌كنيم و بچه‌ها به روش خودشان. پس بايد حد وسط اين دو روش را پيدا كرد. سبد‌ها يا جعبه‌هايي را تهيه كنيد و كشو‌ها را به وسيله آنها دسته‌بندي كنيد. روي هر قسمت با خط درشت و خوانا نام هر وسيله‌اي كه بايد در آنجا قرار بگيرد را بنويسيد. اگر كودك‌تان به مدرسه نمي‌رود و نمي‌تواند بخواند، شكل هر شيء را بكشيد مثلا جوراب را نقاشي كنيد و بالاي جعبه‌خودش نصب كنيد. براي ساير لباس‌ها هم همين كار را تكرار كنيد.

  • از صفر درست كنيد

اگر لوازم نقاشي بچه‌ها اغلب در تمام قسمت‌هاي اتاق پخش است، بياييد يك قسمت از اتاق را فقط به نقاشي اختصاص بدهيد. يك جعبه نسبتا بزرگ پيدا كنيد. سه ضلع عمود برهم آن را انتخاب كنيد و اضلاع ديگر آن را جدا كنيد. اين كنج مقوايي را گوشه‌اي از اتاق قرار دهيد و روي يك ضلع آن چند دسته كاغذ بچسبانيد. ضلع ديگر را هم با جيب‌هاي پارچه‌اي لباس‌هاي كهنه بپوشانيد و تمام وسايل نقاشي را در اين جيب‌ها بريزيد. كف كارتن را هم با روزنامه بپوشانيد تا درصورت كثيف‌شدن، آن را عوض كنيد. به همين راحتي مي‌توانيد اتاق نقاشي كوچكي براي فرزندتان درست كنيد. با اين كار ريشه پخش شدن وسايل نقاشي در اتاق را مي‌خشكانيد.

  • هم‌قد خودش

تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه فرزندتان چطور بايد لباس‌هايش را روي چوب لباسي بلندتر از قد خودش آويزان كند؟! خيلي هم دور از انصاف نبوده اگر لباسش را گوشه‌اي انداخته، يك چوب‌لباسي متناسب با قد خودش تهيه كنيد و از او بخواهيد خودش لباس‌هايش را آويزان كند. مطمئن باشيد حس استقلال‌طلبي‌اش قلقلك مي‌شود و اين كار را ادامه مي‌دهد.

  • يك چهار پايه

يك چهارپايه سبك و محكم را تهيه كنيد و در گوشه‌اي از اتاق قرار دهيد تا فرزندتان بتواند لباس‌هاي داخل كمد و اسباب‌بازي‌هاي طبقات بالاتر را به‌راحتي خودش جابه‌جا كند. به او بگوييد به شرط بازگرداندن وسايل به سر جاهايشان مي‌تواند از چهارپايه استفاده كند. دفعات اول حتما حواس‌تان به شيوه استفاده كودك از چهارپايه باشد.

  • اسباب‌بازي‌هاي غيب شدني

خوب فكر كنيد. كدام اسباب‌بازي‌ها اين مدت كمتر زير پاي‌تان رفته‌اند؟! همين‌ها اسباب‌بازي‌هايي هستند كه فعلا كودك شما دوست ندارد با آنها بازي كند. اينها مي‌توانند عروسك‌ها پوليشي يا ماشين‌ها و روبات‌هاي پرسروصدا باشند. سخت نگيريد همه‌ آنها را داخل يك جعبه بريزيد و نقطه‌اي دور از ديد كودك‌تان قرار دهيد. يكي دو‌ماه بعد دلش براي جمع شده‌ها تنگ مي‌شود و سراغ‌شان را از شما مي‌گيرد. همان موقع اسباب‌بازي‌هاي ديگري را جمع كنيد. با اين چرخه، حجم متعادلي از اسباب‌بازي در دسترس است و هميشه هم مقدار، اسباب‌بازي فراموش شده داريد.

  • نكته‌هاي دانستني

روزهاي پاياني سال حجم كارهاي زياد، شما را زودتر از قبل خسته مي‌كند و احتمالا آستانه تحمل‌تان كمي پايين‌تر مي‌آيد. اما اگر چند نكته را از قبل بدانيد راحت‌تر با فرزندانتان كنار مي‌آييد: «بين 3تا 5سالگي، كودك هر چيزي را از روي تقليد ياد مي‌گيرد؛ مرتب‌كردن اتاق را مانند بازي به او نشان دهيد و او را در اين كار همراهي كنيد.بين 6تا 11سالگي، او تمايل دارد خود را مستقل‌تر نشان دهد و ترجيح مي‌دهد اتاقش را به تنهايي مانند يك فرد بزرگسال مرتب كند. نوجوان در فاصله سني 12تا 18سال، تمايل دارد اصول و قواعد خانواده را زير سؤال ببرد». با دانستن اين ويژگي‌ها سعي كنيد قوانين نامتناسب به آنها تحميل نكنيد. بازي مرتب كردن اتاق هم ايده خوبي براي آموزش است.

  • حالا اتاق‌تكاني

حالا كه براي تمام وسايل داخل اتاق جاي خاصي را درنظر گرفته‌ايد و مي‌دانيد ريخت و پاش اسباب‌بازي‌ها به حداقل مي‌رسد، مي‌توانيد با خيال راحت، فرش اتاق را جمع كنيد و زير و روي آن را تميز كنيد. ديوار‌ها را تميز كنيد و شيشه‌ها را برق بيندازيد. حالا با كودك‌تان جشني براي اين اتاق تميز بگيريد و قوانين جديد را براي او يادآوري كنيد.

کد خبر 324515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha