سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاکائوی تلخ به دلیل داشتن میزان بیشتری کاکائو نسبت به کاکائوی معمولی، حاوی پلی‌فنول‌ها؛ آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است. ترکیبات فلاونوئیدی موجود در کاکائو باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در جریان خون شده و از بروز سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی و تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

به این ۷ دلیل شکلات تلخ بخورید

شکلات تلخ

هفت دلیل مهم وجود دارد که نشان می‌دهد باید شکلات تلخ را در سبد تغذیه خود بگنجانیم:

  • مزایای شکلات تیره برای قلب: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد محصولات حاوی کاکائو به ویژه شکلات تیره برای قلب مفید است. افرادی که این نوع شکلات را مصرف می‌کنند، دارای سیستم قلبی عروقی سالم، گردش خون بهتر، فشار خون پایین و کاهش سطح کلسترول هستند. توصیه به خوردن شکلات تلخ به عنوان بخشی از استراتژی مبارزه با بیماری‌های قلبی - قاتل شماره یک دنیا- است. شکلات تیره باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم و تا حد زیادی گیاهی، سبک زندگی سالم شامل ورزش منظم، خواب کافی، کاهش استرس و حفظ وزن باشد.
  • شکلات تیره و افزایش گردش خون: شواهد نشان می‌دهد که خوردن شکلات تیره در افرادی که دچار بیماری عروق محیطی هستند، سبب بهبود حرکت می‌شود. این بیماری سبب کاهش جریان خون به دست و پا می‌شود بنابراین بیماران اغلب دچار گرفتگی های دردناک شده و با ورزش کردن هم مشکل دارند، حتی هنگام راه رفتن. مطالعات محققان ایتالیایی نشان داده که این افراد در صورتی که روزانه 40 گرم شکلات تیره مصرف کنند، قادر به طی کردن مسافت‌های طولانی‌تر خواهند بود.
  • شکلات تیره و کاهش فشار خون: اگر فشار خون شما همچنان میل به افزایش دارد، خبر خوب این است که خوردن شکلات تیره منجر به کاهش سطح فشار خون خواهد شد. طبق مطالعات فشار خون سیستولیک مردمی که روزانه 6 گرم شکلات تیره مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که شکلات سفید را در برنامه غذایی خود دارند، به مراتب پایین‌تر است. به علاوه این شکلات خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.
  • شکلات تیره و کاهش خطر سکته مغزی: بنا به اعلام محققان فنلاندی خوردن شکلات تیره خطر ابتلا به سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد به ویژه در کسانی که مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستند. خطر سکته مغزی در این افراد 5 برابر بیش از افرادی است که دچار فیبریلاسیون دهلیزی نیستند. محققان ثابت کرده‌اند کسانی که روزانه 63 گرم شکلات تیره دریافت می‌کنند، در مقایسه با سایرین کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.
  • شکلات تیره و کاهش سطح کلسترول: اگر شما در حال تلاش برای کنترل سطح کلسترول خود هستید، باید گفت مطالعات نشان داده با مصرف شکلات تیره می‌توانید به هدف خود برسید. طبق مطالعات افرادی که این شکلات را در رژیم غذایی خود دارند، کلسترول بد خونشان کاهش می‌یابد و میزان کلسترول خوب خون یا همان اچ دی ال بالا می‌رود. کلسترول بد خون با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در ارتباط است.
  • شکلات تیره و مقابله با اثرات پیری: کاکائو در واقع یکی از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی‌اکسیدان کاتچین است. این آنتی‌اکسیدان به داشتن بدنی جوان تر و پویاتر کمک می‌کند. البته باید توجه کرد که فلاونوئید موجود در شکلات شیری یا شکلات سفید که مقدار کاکائوی آن کم است، بسیار کم یا حتی نزدیک به صفر است.
  • شکلات تیره؛ ضد افسردگی طبیعی: شکلات تیره به علت وجود ماده معدنی منیزیوم برای تقویت روحیه بسیار عالی است و مانند یک ضد افسردگی طبیعی عمل می‌کند.
  • احتیاطات: این شکلات‌ها در افرادی ‌که مبتلا به عارضه کهیر هستند، ممکن است موجب تشدید بیماری شود.

برای افراد مضطرب نیز توصیه می‌شود مصرف این شکلات‌ها محدود شود، زیرا شکلات‌ها به ‌دلیل داشتن کافئین زیاد، باعث افزایش اضطراب می‌‌شوند.

بررسی‌های بلندمدت نشان می‌دهند که مصرف این نوع شکلات به‌دلیل داشتن کافئین زیاد در زنان مبتلا به بیماری فیبروکیستیک سینه باعث تشدید عوارض بیماری می‌شود.

منبع: www.everydayhealth.com

کد خبر 324524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha