همشهری آنلاین: رزمری جانسون ویولونیست سابق ارکستر ملی اوپرای ولز که توانایی تکلم و حرکت خود را در تصادفی سهمگین از دست داده‌بود،‌ پس از ۲۷ سال توانست با استفاده از امواج مغزی خود قطعه‌ای موسیقی را ساخته و اجرا کند.

نوازنده

براساس گزارش تلگراف، جانسون 27 سال پيش پس از اينكه در حادثه‌ تصادف خودرو به شدت دچار آسيب‌ديدگي شد،‌براي هفت ماه در كما به سر برد و پس از به هوش آمدن، آسيب‌هاي مغزي ناشي از كما قدرت تكلم و حركت كردن را از او گرفت و وي را كه يكي از با استعداد‌ترين اعضاي اركستر كلي اوپراي ولز بود،‌ از ادامه فعاليتش بازداشت.

نوازنده

اما اكنون به كمك نرم‌افزاري كه مي‌تواند امواج مغزي انسان را بخواند، جانسون پس از 27 توانست قطعه موسيقي را نوشته و اجراي آن را توسط اركستر زهي چهار نفره‌اي شاهد باشد.

ادواردو ميراندا از مركز ميان‌رشته‌اي پژوهش‌ موسيقي رايانه‌اي در دانشگاه پلي‌موث مي‌گويد اولين‌باري كه با جانسون كار كرديم بسيار متاثر شديم زيرا مي‌توانستيم لذتي كه او از ساخت موسيقي مي‌برد را احساس كنيم. ما مي‌ديديم كه او مي‌تواند به خوبي نت‌ها را خوانده و انتخاب‌هايي آگاهانه و از روي دانش انجام دهد.

نرم‌افزار مورد استفاده در اين پروژه بخشي از برنامه‌اي 10 ساله‌است كه توسط دانشگاه پلي‌موث اجرا شده‌است و مي‌تواند با استفاده از الكترود‌هاي وصل شده به جمجمه فرد امواج مغزي او را بخواند. به اين شكل جانسون مي‌توانست نت‌هاي موسيقي را به سادگي و به واسطه تمركز بر چراغ‌هاي رنگي كه روي نمايشگر رايانه روشن بودند،‌ با ذهنش انتخاب كرده و از آنها براي نوشتن قطعه موسيقي استفاده كند.

به گفته محققان دستاورد بزرگ اين پروژه امكان خلق يك قطعه موسيقي است بدون اينكه نيازي به حركت دادن بدن باشد. جانسون درواقع ديگر نوازندگان را با ذهنش كنترل مي‌كرد تا برايش بنوازند. سه بيمار ديگر نيز در اين پروژه در ساخت موسيقي مشاركت داشتند. خلق قطعه موسيقي در زمان حقيقي صورت مي‌گرفت و جانسون و سه بيمار ديگر در لحظه نت‌ها را انتخاب مي‌كردند و نوازندگان آن را مي‌نواختند.

اين گروه كه خود را آنسامبل پاراموسيقي ناميدند،‌قطعه‌اي به نام فعال‌سازي حافظه را ضبط كردند كه قرار است در فستيوال موسيقي هنرهاي معاصر در پلي‌موث اجرا شود. جانسون كه تا پيش از اين تنها قادر بود با كمك مادرش چندين آكورد را روي پيانو اجرا كند، تجربه ساخت موسيقي را كمكي بزرگ به خود و وضعيتش توصيف كرده‌است.

فناوري خوانش امواج مغزي تاكنون در موارد مختلفي به افراد فلج و ناتوان حركتي كمك كرده تا فعاليت‌هايي كه در انجام آن ناتوانند را انجام دهند. همچنين اين فناوري مي‌تواند به افرادي كه دچار آسيب مغزي يا نخاعي شده‌اند دربرقراري ارتباط با ديگران كمكي قابل توجه كند.

کد خبر 324544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha