همشهری آنلاین: یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت چین برای مبارزه با آلودگی هوا، توسعه صنعت خودروهای برقی سازگار با محیط زیست است که انتظار می‌رود این کشور را به بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی جهان تبدیل کند.

خودروهای سبز، راهکار چینی‌ها برای مبارزه با آلودگی هوا

به گزارش ایرنا، گرچه خرید وسایل نقلیه الکتریکی در چین هنوز چشمگیر نیست، اما در سال گذشته چهار برابر افزایش داشته است.

به گفته کارشناسان، اگر کشور چین در زمینه تولید و فروش خودروهای الکتریکی حرکتی رو به جلو داشته باشد، این امر سبب کاهش قیمت تولید این خودروها خواهد شد و با توجه به جمعیت زیاد این کشور، تاثیر آن در سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.

افزایش آلودگی هوا در چین به این معنی است که دولت راه دیگری به جز سرمایه‌گذاری و اختصاص یارانه به بخش تولید خودروهای سبز ندارد؛ مناطق مختلف چین اغلب پوشیده در غبار ناشی از ذرات ریزآلاینده‌ها هستند که تهدید جدی برای سلامت شهروندان است.

در حالی که بیش‌ترین آلودگی، ناشی از زغال سنگ استفاده شده در صنایع مختلف است، دود منتشر شده از اگزوز خودروها را نمی‌توان نادیده گرفت.

حدود 331 هزار از 24 میلیون خودروی جدیدی که در سال گذشته در چین فروخته شد، الکتریکی بودند.

اعلام نارضایتی مردم از شدت آلودگی‌ها، سبب شد دولت حدود هشت هزار و 400 دلار به خریداران خودروهای سبزی که میزان انتشار آلاینده از آنان صفر یا نزدیک به صفر است، یارانه بپردازد.

قرار است دولت چین پنج میلیون خودروی سبز را تا سال 2020 میلادی وارد سامانه وسایل نقلیه کشور کند. رانندگان این خودروها می‌توانند از قوانین مربوط به روزهای آلوده، مانند محدودیت پلاک، تبعیت کنند.

برخی از شرکت‌های داخلی تولیدکننده خودرو در چین روی تولید و فروش خودروهای هیبریدی و سبز تا سال 2020 هدف‌گذاری کرده‌اند تا از مزایای اختصاص داده شده دولت به این خودروها بهره‌مند شوند.

دولت چین برای رونق بازار این خودروها، یارانه و مزایا را فقط به تولیدکنندگان داخلی اختصاص داده است؛ این راهکار سبب شده است تولیدکنندگان جهانی همچون مرسدس بنز، نیسان، فورد، رنو و جنرال موتورز نیز به سرمایه‌گذاری در این بازار علاقمند شوند و برای به دست آوردن بازار چین با یکدیگر رقابت کنند.

دولتمردان چین بر این باورند که بازار خودروهای سبز در چین رو به رشد است و آینده درخشانی خواهد داشت.

کد خبر 324552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha