چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

وزیر نفت دیروز در جریان یک نشست مطبوعاتی به صراحت اعتراف کرد با عرضه نفت خام در بورس انرژی مخالفتی ندارد اما بدنه وزارت نفت با انجام این طرح مخالفت می‌کند.

زنگنه

بيژن زنگنه درپاسخ به پرسش خبرنگار همشهري درباره موضع رسمي وزارت نفت براي عرضه نفت خام در بورس انرژي گفت: من مشكلي با عرضه نفت خام در بورس ندارم. البته در بدنه وزارت نفت به‌دليل عادت به رويه‌هاي گذشته مخالفت‌هايي وجود دارد ولي من با اجراي اين طرح مشكلي ندارم، حتي معتقدم بايد اجراي طرح عرضه نفت خام در بورس انرژي را دنبال كنيم. او افزود: عرضه نفت خام در بورس انرژي به نفع كشور است. معتقدم اگرچه ميزان عرضه نفت خام در بورس‌هاي داخلي چندان زياد نخواهد بود، اما اين كار بايد انجام شود. او درعين حال تأكيد كرد: البته نمي‌توانم مديران مخالف با طرح عرضه نفت خام در بورس انرژي را عزل كنم ولي بايد آنها را به‌تدريج با مذاكره بيشتر توجيه و قانع كرد.

وزير نفت در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار همشهري درباره دلايل مخالفت وزارت نفت با واگذاري سهام شركت‌هاي پتروشيمي در بورس گفت: قانون به صراحت تأكيد دارد كه 20درصد از كل صنعت پتروشيمي بايد در اختيار دولت باقي بماند درحالي‌كه حالا وزارت نفت بايد به 20درصد سهام هلدينگ خليج‌فارس قانع باشد. زنگنه گفت: غيراز اين در صنعت پتروشيمي هيچ سهمي در اختيار دولت نيست.

او گفت: حتي در برنامه سرمايه‌گذاري 50ميليارد دلاري صنعت پتروشيمي هم بايد منابع بخش غيردولتي فعال شود و دولت يك دلار هم سرمايه‌گذاري نمي‌كند. او تأكيد كرد: دولت چه در صنعت پتروشيمي و چه در پالايشگاه‌ها سرمايه‌گذاري نخواهد كرد. زنگنه با رد نظريه ورود بخش خصوصي داخلي و خارجي به مالكيت صنايع بالادستي نفت و گاز كشور تأكيد كرد: براساس اصل 44قانون اساسي و سياست‌هاي كلي آن، بخش بالادستي نفت و گاز كشور به هيچ وجه قابل واگذاري نيست و شركت‌هاي بخش خصوصي در بخش بالادستي نظير اكتشاف و استخراج حمايت مي‌شوند اما بدون داشتن حق مالكيت و وزارت نفت حق واگذاري مالكيت را ندارد.

او با اشاره به جلسه اخير خود با مسئولان بورس و هلدينگ‌هاي فعال در بازارسرمايه گفت: در جريان مذاكره با سرمايه‌گذاران بورس قرار شد صندوق‌هاي پروژه براي جذب سرمايه‌ها به صنعت پتروشيمي دربورس ايجاد وعرضه شود. اين صندوق‌ها تأمين مالي پروژه‌هاي صنعت پتروشيمي را بر عهده مي‌گيرند.

کد خبر 324608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha