شاید باورکردنش سخت باشد اما اعضای باندی در پایتخت با استفاده از پاکتی که مشتریان بانک‌ها به داخل سطل‌ زباله می‌انداختند، حسابشان را خالی می‌کردند.

متهم

اين پاكت در حقيقت همان كاغذي بود كه رمز اوليه كارت عابربانك روي آن درج شده بود و مشتريان بانك‌ها بي‌توجه به نكات امنيتي آن را به داخل سطل زباله مي‌انداختند.تحقيقات پليس آگاهي تهران براي شناسايي اعضاي اين باند با شكايت نماينده حقوقي يكي از بانك‌هاي خصوصي آغاز شد؛ شكايتي كه نشان مي‌داد افرادي با به‌دست آوردن رمز حساب عابربانك مشتريان، به‌حساب آنها دستبرد زده و موجودي آن را سرقت كرده‌اند.

بيشتر مالباختگان مي‌گفتند كه تنها چند روز بعد از افتتاح حساب و گرفتن كارت عابربانك، به حسابشان دستبرد زده شده و اين در حالي بود كه همه آنها مدعي بودند در اين مدت‌ كارتشان را به كسي نداده بودند. در شرايطي كه اين سرقت‌ها پليس را با معمايي پيچيده روبه‌رو كرده بود، بررسي‌ها براي كشف اين راز ادامه يافت. مأموران متوجه شدند كه دزدان از طريق خريد اينترنتي يا از طريق تلفنبانك حساب طعمه‌هايشان را خالي كرده‌اند. در نهايت نيز با پول‌هاي سرقتي از طلافروشي‌ها و صرافي‌ها، سكه و ارز خريده‌اند.

مأموران براي شناسايي دزدان به بررسي تصاوير ضبط شده در دوربين‌هاي طلافروشي‌ها و صرافي‌ها پرداختند و توانستند تصويري از يكي از دزدان به نام محمد پيدا كنند. او پيش از اين 12بار به جرم كلاهبرداري يا حمل مواد‌مخدر دستگير شده بود. طولي نكشيد كه مخفيگاه محمد در شهرك مشيريه شناسايي و او دستگير شد.

در بازرسي از مخفيگاه وي بود كه مأموران با ده‌ها لاشه پاكت بانكي كه هنگام افتتاح حساب به مشتريان داده مي‌شد و در آن رمز اوليه كارت‌هاي عابربانك نوشته شده بود، مواجه شدند و به اين ترتيب راز سرقت‌هاي سريالي از حساب‌هاي بانكي فاش شد. متهم گفت: شب‌ها با همدستم حميد سطل زباله مقابل عابربانك‌ها را مي‌گشتيم.

خيلي‌ها پس از گرفتن كارت عابربانك و باز كردن پاكت، رمز آن را به‌خاطر مي‌سپارند و بعد پاكت حاوي رمز را داخل سطل زباله مي‌اندازند. ما هم پس از به‌دست آوردن اين پاكت‌ها، اقدام به بررسي حساب‌ها از طريق رمزهاي اول و دوم مي‌كرديم. اگر افراد نسبت به تغيير دادن رمزها اقدام كرده بودند كه امكان دسترسي به‌حساب‌ها براي ما وجود نداشت اما اگر رمزها تغيير نكرده بود از طريق تلفن و يا اينترنت حسابشان را خالي مي‌كرديم و همه پول‌‌ها را به حساب‌هاي جعلي كه از قبل با مدارك سرقتي باز كرده بوديم، منتقل كرده و با پول‌‌ها طلا و سكه و ارز مي‌خريديم.

با اعترافات محمد، همدست او نيز دستگير شد و به سرقت از حساب‌هاي بانكي اعتراف كرد. سرهنگ ميرزكي، رئيس پايگاه هفتم پليس آگاهي تهران با بيان اين خبر گفت: تعدادي از بانك‌ها از سيستمي استفاده مي‌كنند كه افراد پس از افتتاح حساب تا زماني كه رمزشان را تغيير نداده‌اند قادر به استفاده از كارت عابربانك نخواهند بود و بقيه بانك‌ها نيز مي‌توانند براي بالابردن ضريب امنيت از اين سيستم استفاده كنند. وي از شهروندان خواست به محض دريافت كارت عابربانك، ‌ رمز آن را تغيير داده و كاغذ حاوي رمز را نابود كنند.

کد خبر 324613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha