همشهری آنلاین: دست کم ۱۲ گروه در حال حاضر برای ساختن واکسن بر ضد ویروس زیکا کار می‌کنند و مقامات بهداشتی می‌گویند تلاش خواهند کرد که پیشرفت سریع در تولید این واکسن را تضمین کنند.

Zika

به گزارش رویترز سازمان جهانی بهداشت می‌گوید برقراری مسیرهای نظارتی تسریع شده اهمیت دارد، هرچند که همه این واکسن‌ها در مراحل ابتدایی تولید هستند و وارد شدن فراورده‌های تأییدشده به بازار چند سال طول خواهد کشید.

درحالی‌که هیچ دارو یا واکسن تأییدشده‌ای برای ویروس زیکا وجود ندارد و حتی هیچ دارو و واکسنی در روند کارآزمایی بالینی قرار ندارد، دانشمندان و داروسازان در قدم اول مبارزه با این بیماری منتقل‌شونده به‌وسیله پشه هستند که گمان می‌رود باعث افزایش ناگهانی موارد نقایص جنینی در برزیل شده باشد.

اما ویروس زیکا شبیه ویروس‌های دنگی، تب زرد و نیل غربی است که برای آنها واکسن‌های ساخته شده است یا در حال ساخته شدن است و این امیدواری وجود دارد که بتوان رویکردهای مشابهی بر ضد ویروس زیکا را هم به کار برد.

سازمان پزشکی اروپا (EMA) مستقر در لندن می‌گوید یک کارگروه تخصصی برای ویروس زیکا ایجاد کرده است تا به شرکت‌هایی که در تلاش برای ساختن واکسن و دارو برای این ویروس هستند، مشاوره دهد. یعنی مشابه کاری در حین شیوع ابولا و پاندمی آنفلوانزاي خوكي در سال 2009 انجام داده بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز از کنگره آمریکا خواسته است که بیش از 1.8 میلیارد دلار بودجه اضطراری برای مقابله با ویروس زیکا اختصاص دهد.

چندین شرکت بیوتکنولوژی و داروسازی در حال رقابت برای ساختن واکسن زیکا هستند، ازجمله شرکت سانوفی در فرانسه که قبلاً واکسنی برای دنگی ساخته است.

اما دانشمندان اطلاعات چندانی درباره زیکا در دست ندارند و مسیر ساختن واکسن پیشگیری‌کننده از این بیماری دارای موانعی است- ازجمله اینکه گروهی که بیش از همه در خطر عوارض ناشی از زیکا قرار دارند، زنان باردار هستند.

پژوهش‌هایی هم بر روی ساختن داروهای پروفیلاکتیک (پیشگیری‌کننده) بر ضد زیکا در حال انجام است که به همان شیوه داروهای پیشگیری‌کننده از مالاریا عمل می‌کنند.

کد خبر 324645

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha