چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: ایران رتبه اول فرسایش خاک و نیز رتبه برتر در جنگل‌زدایی در جهان را به خود اختصاص داده است.

محمد فاضلی

محمد فاضلی عصر سه‌شنبه در نشست نمایش و نقد فیلم مستند مادرکشی در سالن همایش هشت شهریور دانشگاه اراک افزود: همچنین ایران رتبه‌های برتر تخریب تنوع زیستی و جنگل‌زدایی در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سامانه برنامه‌ریزی کشور بسیار کوته‌نظرانه تنظیم شده و کارگزاران بخش‌های مختلف به خصوص کشاورزی و آب با نگاهی سطحی و گذرا برنامه‌های خود را تنظیم کرده‌اند.

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: مسئولان بخش‌های مختلف کشور برای رکورددار شدن تصمیم‌گیری می‌کنند و نسبت به آینده طرح مورد نظر هیچ تمهید خاصی نمی‌اندیشند به عنوان مثال مسئولان بخش آب تنها می‌خواهند به تعداد سدهای نقاط مختلف کشور اضافه کنند و دیگر به محل ساخت سد و این که در آینده تکلیف این سد چه می‌شود تحقیق و پژوهشی انجام نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: در دهه‌های اخیر برای احیای قنوات اعتبارات کمی هزینه شده است، در حالی که برای ساخت سدهایی که کوچک‌ترین نقشی در احیای آب در کشور ندارد اعتبارات چشمگیری اختصاص داده شده است.

فاضلی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ایران به جای حریم‌داری، حریم دری نهادینه شده است و در همه بخش‌ها با شکست حریم، بستر تخریب فراهم شده است.

وی ادامه داد: مسئولان در دوره‌های مختلف از تخریب قنوات غافل شدند که این غفلت و بی‌تفاوتی نقش موثری در توسعه نیافتگی کشور ایفا کرد.

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار کرد: مسئولان و دولتمردان آب را با قیمت بسیار پایین در اختیار مردم قرار دادند که این مهم نیز سوء مصرف و عدم صرفه‌جویی را در بین مردم نهادینه کرد.

وی با بیان این که باید برای احیاء و حفظ حریم قنات‌ها و اصلاح قوانین مرتبط، برنامه داشته باشیم، اظهار کرد: در شرایط کنونی، کشور با بحران آب مواجه است که این بحران تا سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت بنابر این نیاز است راهکارها و پیشنهادهایی برای بهره‌وری بهینه از منابع آب زیرزمینی در قالب نشست‌های هم‌اندیشی اندیشیده شود.

فاضلی تاکید کرد: بحران آب مهم است زیرا زیست‌پذیری در ایران را در معرض تهدید قرار می‌دهد و باید از همه گزینه‌ها برای مدیریت بهتر منابع استفاده کنیم.

وی در خصوص فیلم مستند مادرکشی نیز گفت: هدف فیلم گفت و گو و مشارکت آحاد جامعه در رسیدگی به بحران آب است و در صورت نهادینه ساختن این فرهنگ در جامعه می‌توانیم مقدمات توسعه پایدار را در جامعه فراهم کنیم.

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: این معاونت درخواست حذف 20 دقیقه از فیلم مادرکشی را از تهیه‌کننده فیلم داشت که در نهایت 18 ثانیه آن حذف شد.

نویسنده و کارگردان فیلم مادرکشی نیز گفت: ساخت این مستند 18 ماه به طول انجامید که حاصل هفت ماه تحقیق و پژوهش بر روی بحران آب در نقاط مختلف کشور بود.

کمیل سوهانی اضافه کرد: فرصت جبران اشتباهات گذشته مهم‌ترین هدف ساخت این فیلم مستند بود.

این همایش با مشارکت اتاق فکر استان مرکزی، موسسه زیست محیطی سبزاندیشان و سبزگستر مرکزی برگزار شد.

مستند مادرکشی، نگاهی آسیب‌شناسانه به وضعیت آب در ایران دارد و با رویکردی پژوهشی می‌کوشد ضمن به تصویر کشیدن مظاهر و نتایج بحران آب، علل مختلف بوجود آمدن این بحران در ایران را بررسی کند.

سدسازی‌های بی‌رویه و دخالت در اکو سیستم طبیعی، حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق، انتقال آب بین حوزه‌های مختلف آبریز، از بین رفتن منابع زیرزمینی آب، بهره‌وری پایین و برنامه‌ریزی غلط در کشاورزی، جایگزینی مدیریت دولتی به جای مدیریت مردمی، از مواردی است که این مستند در تحلیل دلایل بحران آب به آن می‌پردازد.

کد خبر 324684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha