شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۵
۰ نفر

ناصر ایمانی: پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ را می‌توان یکی از پدیده‌های نوظهور جهان جدید ارزیابی کرد اما نکته‌ای که باید در سالگرد این انقلاب بزرگ به آن توجه کرد خاص بودن و منحصر به فرد بودن جشن هر ساله این پدیده است که با راهپیمایی ۲۲ بهمن هر سال بروز و ظهور پیدا می‌کند.

در تاريخ معاصر، سالگرد هيچ تحول سياسي و نهضت انقلابي آن هم بعد از حدود 4دهه، با اين شكل و اين شكوه ادامه دار نبوده است. انقلاب فرانسه و انقلاب‌هاي آمريكايي لاتين هم در اين زمينه استثنا نيستند و اين شور و نشاط در سالگرد انقلاب‌هاي آنها ديده نمي‌شود. اين حضور را بايد با توجه به شرايطي كه پس از انقلاب به‌وجود آمد هم تحليل كرد. جنگ تحميلي 8ساله، مشكلات اقتصادي و فشار دشمنان هم نتوانست از حمايت مردم از اصل حاكميت و نظام كم كند. به همين دليل راهپيمايي 22بهمن را مي‌توان پديده‌اي خاص، مانند خود انقلاب ارزيابي كرد. بر همين اساس مي‌توان به 3موضوع در اين زمينه اشاره كرد كه نقش مردم را در مولفه‌هاي قدرت نظام اسلامي تعيين مي‌كند:

1-جمهوري اسلامي ايران با شعار مردم سالاري ديني هميشه بر محوريت مردم تأكيد داشته و مردم را ركن انقلاب اعلام كرده است. بر همين اساس بسياري از كشور‌هاي دنيا مولفه‌هاي قدرتي دارند و از آن حمايت مي‌كنند. مولفه‌هاي قدرتي شامل قدرت اقتصادي، يا قدرت نظامي و يا قدرت نفوذ حكومت بر دل‌هاي مردم و پشتوانه مردمي. ايران اما باتوجه به مولفه سومي كه ذكر شد، با تكيه بر حمايت مردمي و حمايت آنها از اصل نظام، مولفه قدرت خاص خود را دارد. در واقع بايد گفت كه همين مردم هستند كه امنيت ملي را تأمين مي‌كنند.

2-با توجه به فضاي رسانه‌اي موجود در دنيا، انعكاس راهپيمايي 22بهمن در رسانه‌هاي برون مرزي و بوق‌هاي رسانه‌اي ابرقدرت‌هاي دنيا حاكي از اين است كه مخالفان و دشمنان جمهوري اسلامي ايران از اين حضور دل خوشي ندارند و حتي از آن احساس خطر مي‌كنند. اين در حالي است كه خيلي از اين رسانه‌ها حضور چندصد نفري جمعي از معترضان يا جمعي از حاميان يك ساختار سياسي را چنان بازتاب مي‌دهند كه گاهي تا خبر اول اين رسانه‌هاي مدعيان آزاي بيان و آزادي رسانه هم پيش مي‌رود. اما اين عدم انعكاس وسيع، به‌معناي عدم‌التفات دشمنان به اين مشاركت عظيم نيست؛ آنها هرساله اين حضور را مي‌سنجند و برنامه هايشان را براساس حضور مردم تنظيم مي‌كنند. به همين دليل است كه رهبر معظم انقلاب مي‌فرمايند: راهپيمايي 22بهمن دشمن را مايوس مي‌كند.

3-همانطور كه مردم از اصل نظام و ساختار جمهوري اسلامي و قانون اساسي با راهپيمايي 22بهمن دفاع مي‌كنند، همين مردم در شكل‌دهي به ساختار‌هاي قدرت اين نظام نيز در حد اعلي مشاركت دارند و خودشان اين ساختار‌ها را تعيين مي‌كنند. تعيين نماينده‌هاي مجلس شوراي اسلامي يا تعيين نماينده‌هاي مجلس خبرگان رهبري در همين زمينه ارزيابي مي‌شود.

  • كارشناس مسائل داخلي
کد خبر 324850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha