هممشهری آنلاین: یک دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد که هدف توافق هسته‌ای برقرای روابط ایران و آمریکا نبود بلکه حل مسالمت‌آمیز یکی از مهم‌ترین بحران‌های جامعه جهانی از طریق دیپلماسی و پرهیز از جنگ سوم در خاورمیانه بود.

موسویان

به گزارش ایسنا، سید حسین موسویان دیپلمات پیشین ایران در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد 37 سال بعد از نقلاب، ایران از یک دیکتاتوری نجات پیدا کرد، اما گرفتار دیکتاتوری دینی شد؟ گفت: معتقدم سیستم حکومتی ایران بعد از انقلاب سیستم دیکتاتوری دینی نیست، بلکه یک سیستم حکومتی "دموکراسی دینی" است که برای اولین بار در تاریخ معاصر سیستم‌های حکومتی عرضه شده است. زیرا تمام مسئولان عالی‌رتبه به وسیله مردم مستقیم انتخاب می‌شوند. هم‌زمان ایران بعد از انقلاب بر ارزش‌های دینی خود ایستادگی کرده است.

موسویان در بخش دیگری از پاسخ خود به این سوال که توسط شبکه خبری الجزیره حذف شده است افزود: رییس‌جمهور و نمایندگان با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. حتی رهبری با رای مردم تعیین می‌شود. مجلس خبرگان که مامور تعیین رهبری است با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.‌

وی در پاسخ به ادعای سرکوب تظاهرات مخالفان در ایران اظهار کرد: ما بعد از انقلاب هزاران تظاهرات در ایران داشته‌ایم. تنها باری که تظاهرات به خشونت کشیده شد بعد از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد بود. در طول 37 سال بعد از انقلاب 37 انتخابات داشته‌ایم و یک‌بار شاهد این مساله بوده‌ایم و تا دو هفته دیگر هم در ایران دو انتخابات بزرگ مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را داریم. تظاهرات میلیونی مردم ایران در بزرگداشت سالگرد انقلاب را دیدید. پنج هزار خبرنگار حضور میلیون‌ها ایرانی در خیابان‌های شهرهای ایران را رصد کردند.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این پرسش که دکتر روحانی توییت کرده است که این انتخابات تعیین‌کننده است. آیا جناح معتدل پیروز خواهد شد؟ اظهار کرد: در مورد این‌که جناح معتدل بتواند اکثریت داشته باشد یا نه باید بگویم که همیشه نتیجه انتخابات ایران کاملا غیر قابل پیش‌بینی بوده است. اما آنچه که قاطعانه می‌توانم بگویم این است که در طول 37 سال بعد از انقلاب هر دو جناح اصلی کشور حضور داشته و در اداره کشور سهم و نقش بزرگی داشته‌اند. به تاریخ 26 سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری ایران نگاه کنید. 24 سال روسای جمهور از جناح معتدل و هشت سال از جناح اصولگرا بوده است.

وی در پاسخ به این که در تظاهرات سالگرد انقلاب امسال هم شعار "مرگ بر آمریکا" داده شد و نمایش ملوانان آزاد شده آمریکایی به نمایش درآمد. آیا احساسات ضد آمریکایی بعد از توافق هسته‌ای برطرف نشده است؟ گفت: با وجود توافق هسته‌ای، ما در آمریکا شاهد استمرار احساسات و اقدامات ضد ایرانی هستیم و در ایران هم همین‌طور. هدف توافق هسته‌ای برقرای روابط ایران و آمریکا نبود بلکه حل مسالمت‌آمیز یکی از مهم‌ترین بحران‌های جامعه جهانی از طریق دیپلماسی و پرهیز از جنگ سوم در خاورمیانه بود. در عین حال توافق هسته‌ای تشنج در روابط ایران و آمریکا را کاهش داده است. اما رفع خصومت کلان نیاز به مذاکره بزرگ دارد.

موسویان ادامه داد: فکر نمی‌کنم که این اتفاق زود صورت گیرد اما مسیر فعلی روابط ایران و آمریکا که کاهش گام به گام خصومت است، مساله درستی است.

کد خبر 324898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha