همشهری آنلاین: کوبا یک موشک "هل‌فایر" را که "به اشتباه" به این کشور ارسال شده بود، به خاک صاحب اصلی آن آمریکا بازگرداند. این موشک هوا به زمین برای استفاده در رزمایش ناتو به اسپانیا فرستاده شده و در راه بازگشت از هاوانا سر درآورده بود.

hellfire

hellfire

موشک‌های "هل فایر" به طور معمول بر روی بالگردهای جنگنده اصلی ارتش آمریکا سوار می‌شوند

خبرگزاري دولتي آلمان نظر مي‌دهد كه کوبا با بازگرداندن یک موشک "هل‌فایر" که آمریکا "به اشتباه" به این کشور فرستاده بود به قضیه‌ای که می‌توانست تبدیل به فضاحتی نظامی شود به آرامی فیصله بخشید.

وزارت امور خارجه کوبا اعلام کرد که کارشناسان آمریکایی روز شنبه (۱۳ فوریه / ۲۴ بهمن) یک موشک از نوع "ای جی ام هل‌فایر" را از کوبا به کشور خود بازگردانده‌اند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت "بی‌آنکه به جزئیات بپردازد" می‌تواند تأیید کند که کوبا موشک مزبور را مسترد کرده است. او افزود که این موشک که با لیزر هدایت می‌شود "غیر فعال" بوده و قرار بوده از آن در دوره‌های آموزشی استفاده شود.

موشک‌ "هل‌فایر" نوعی موشک هوا به زمین ساخت آمریکاست که کاربرد اصلی آن نابود کردن تانک‌های دشمن، ساختمان‌ها و دیگر هدف‌های سطحی دشمن است.

  • قرار نمایش در مانور ناتو

موضوع ارسال موشک هل‌فایر به کوبا یک ماه پیش برملا شد. روزنامه "وال استریت ژورنال" در اوایل ماه ژانویه نوشته بود که شرکت صنایع دفاعی لاکهید مارتین، سازنده موشک یاد شده، یک موشک هل‌فایر را با اجازه دولت آمریکا در تابستان ۲۰۱۴ به اسپانیا فرستاده بود تا از آن در رزمایش ناتو استفاده شود.

این موشک قرار بوده از طریق فرانکفورت به فلوریدا بازگردانده شود. اما در تاریخ ژوئن ۲۰۱۴ به دلیل "اشتباهی لجستیکی" به هواپیمایی باری منتقل و از آنجا با یک هواپیمای باری "ایر فرانس" به هاوانا ارسال می‌شود.

در آنجا کارمندان گمرک کوبا موشک را کشف می‌کنند. در این میان آمریکا به گمان آنکه شاید موشک به سرقت رفته باشد مشغول تحقیقاتی در این زمینه بود. در عین حال مقامات آمریکایی فرض را بر آن نیز گذاشته بودند که اشتباهی رخ داده باشد.

  • "همکاری خوب"

روابط آمریکا و کوبا به مدت نیم قرن تیره بود. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و همتای کوبایی او، رائول کاسترو، دو سال پیش کوشیدند تا راه عادی کردن روابط دو کشور را بگشایند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ثمره بهبود روابط دیپلماتیک میان دو کشور این بود که قضیه موشک هل‌فایر از طریق "همکاری خوب" پایان یافت.

کد خبر 325131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha