همشهری آنلاین: از هفته گذشته پست آنلاینی در میان کاربران اینترنتی دست به دست می‌شود که آنها را تشویق می‌کند تاریخ گوشی آی‌فون خود را به سال ۱۹۷۰ برگردانند تا نتیجه هیجان‌انگیز آن را به چشم خود ببینند.

براساس گزارش وايرد، اما اين دعوتنامه آنلاين درحقيقت كليد آزاد‌سازي نقصي‌فني در گوشي‌هاي آي‌فون است كه باعث ازكار افتادن گوشي خواهد‌شد و آن را به تكه‌كاغذي بي‌استفاده تبديل خواهد‌كرد.

نقص فني درصورتي فعال خواهد‌شد كه كاربر فريب اين دعوتنامه خطرناك را خورده و تاريخ گوشي آي‌فون خود را در تنظيمات زمان و تاريخ به اول ژانويه 1970 بازگرداند و گوشي خود را يكبار خاموش و روشن كند، ترفندي كه نتيجه ناخوشايندي درپي خواهد داشت،‌از اين رو توصيه مي‌شود به هيچ‌وجه آن را آزمايش نكنيد زيرا گوشي خود را به قطعه الكترونيكي بي‌استفاده‌اي تبديل خواهيد‌كرد. تسليم كنجكاوي خود نشويد و آنچه در شبكه‌هاي آْنلاين خوانده‌ايد را فراموش كنيد.

اگرچه اين نقص فني شوم مدتي است كه شناخته شده‌است،‌اما آگاهي عمومي نسبت به آن و مشكلاتي كه به بار خواهد آورد به تازگي و به واسطه انتشار تصويري گمراه‌كننده در اينترنت پراكنده شده‌است. در اين تصوير از مطالب تبليغاتي اپل تقليد شده و كاربران را تشويق مي‌كند تا تاريخ دستگاه‌هاي خود را به عقب برده و آن را خاموش و روشن كنند، با اين وعده كه نتيجه‌اي هيچان‌انگيز در انتظار آنها خواهد‌بود. اما آنچه پس از اينكار در انتظار كاربران است،‌تبديل شدن گوشي موبايل گران‌قيمتشان به يك قطعه الكترونيكي قيمتي اما بي‌استفاده است. 

پس از غيرفعال شدن گوشي نمي‌توان آن را با استفاده از سرويس پشتيبان آي‌تونز به حالت قبل بازگرداند و حتي حرفه‌اي‌ترين متخصصان فروشگاه‌هاي اپل نيز نتوانسته‌اند نقص پيش آمده را برطرف سازند، اين به آن معني است كه كاربر بايد يك گوشي جديد خريداري كند.

اين نقص تنها ويژه آي‌فون‌ها نيست و آي‌پد و آي‌پادهاي لمسي داراي iOS هشت و 9 را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد و تنها دستگاه‌هاي جديد‌تر با پردازشگر 64 بيتي و سيستم‌عامل جديدتر دربرابر اين نقص فني مقاومند، يعني گوشي‌هاي آي‌فون 5s و مدل‌هاي پس از آن، آي‌پد اير و مدل‌هاي پس از آن، آي‌پد ميني 2 و مدل‌هاي پس از آن و نسل ششم آي‌پاد لمسي.

به نظر مي‌آيد تاريخ 1 ژانويه 1970 در پردازش زمان رايانه‌هاي يونكيس،‌زماني بنيادين به شمار مي‌رود. درحقيقت اين تاريخ روز مبدا رايانه‌هاي يونيكس به شمار مي‌رود، نقطه‌اي كه زمان و تاريخ سيستم‌هاي رايانه‌هاي تحت يونيكس از آن شمارش و محاسبه مي‌شود. از اين رو احتمال داده مي‌شود با تنظيم تاريخ گوشي روي اين روز، گوشي تلاش كند تا با روندي رو به عقب، به محاسبه اموري مانند طول عمر باتري در تاريخي كه به پيش از روز مبدا بازمي‌گردد بپردازد. انجام چنين محاسبه‌اي براي گوشي غيرممكن است و در نهايت به ازكارافتادن آن منجر مي‌شود.

با اين همه اين توضيح نيز در حد يك فرضيه‌است و از آنجايي كه اپل هيچ‌توضيحي درباره اين نقص فني منتشر نساخته‌است، هنوز هيچ‌كس نمي‌داند چه چيزي عامل بروز اين نقص فني است.

کد خبر 325209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha