چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: از سال 1999 که نظامیان در کشور میانمار نتیجه انتخابات سراسری و پیروزی مخالفان را نادیده گرفتند و قدرت را در کنترل خود درآوردند، این کشور با درگیری‌های سیاسی رو به روست.

 خانم آنگ سان سوکی، رهبر مخالفان سال‌هاست که در خانه‌اش حبس است و کسی نه او را می‌بیند و نه با او ارتباطی دارد. اما این شرایط خفقان با فشارهای خارجی و ناآرامی‌های داخلی دیری نپایید و اکنون یک هفته است که ناآرامی‌های جدید این کشور را فرا گرفته‌است.

این بار راهبان پیشروی این ناآرامی‌ها علیه حاکمان نظامی هستند.

راهبان بودایی از یک هفته پیش در 2 شهر میانمار تظاهرات و تجمع خود را آغاز کردند و هر روز بر گستردگی این تظاهرات افزوده شد.

روز دوشنبه این تظاهرات به اوج رسید و ده ها هزار تن از راهبان و راهبه‌های بودایی بزرگترین تظاهرات ضد دولتی میانمار از سال 1988 را در رانگون، بزرگترین شهر و پایتخت سابق این کشور، برگزار کردند.

با گسترده شدن تظاهرات هزاران تن از مردم نیز به این راهپیمایی پیوستند.

حاکمان نظامی کشور میانمار از دیروز در شهرهای بزرگ حکومت نظامی اعلام کردند. نظامیان همچنین تمامی مراکز مذهبی و تجمع راهبان را زیر نظرگرفتند.

کامیون‌های حامل سربازان و پلیس ضد شورش در همه نقاط شهر رانگون دیده می‌شوند. دیروز خبر دستگیری 2 نفر از سران مخالفان، جنبش تازه‌ای در میان راهبان و تظاهرات کنندگان ایجاد کرد.

یکی از این دستگیرشدگان یک سیاستمدار مستقل 70 ساله است و دیگری یک کمدین محبوب میانماری.

تلویزیون دولتی با پخش برنامه‌های عادی خود به مردم میانمار هشدار می‌دهد که به مخالفان تظاهرات کننده نپیوندند.

در بیانیه‌ای که مرتبا از تلویزیون پخش می‌شود همچنین به راهبان هشدار داده شده که در سیاست دخالت نکنند.

تظاهرات وسیع راهبان علیه حکومت نظامیان میانمار روندی را به جریان انداخته که به سرعت شتاب می گیرد.

بعد از اولین روزهای تجمع که از ابتدا در اعتراض به افزایش بهای سوخت آغاز شد، صدها تن از کارگران و سیاستمداران و فعالان حزب مخالف اتحاد ملی برای دمکراسی به رهبری آنگ سان سوکی به این تظاهرات پیوستند.

دولت در روزهای اول از هر گونه اظهار نظر درباره این تظاهرات گسترده خودداری می‌کرد، اما بعد از یک هفته و با شدت گرفتن و گسترده شدن تظاهرات سخنگوی دولت در اظهار نظر کوتاهی اعلام کرد که اقدام قاطع علیه این تظاهرات اتخاذ می‌شود.

کشورهای خارجی به ویژه غرب و چین از نزدیک این تحولات را زیر نظر دارند. سفیر انگلیس در میانمار2 روز پیش گفت، با توجه به شرایط سیاسی میانماری، نمی‌توان نتیجه این تظاهرات را پیش‌بینی کرد و ممکن است طرفداران دولت به اقداماتی برای خنثی کردن اقدام راهبان دست بزنند.

این امکان نیز وجود دارد که دولت نظامی، که در گذشته از جمله در تظاهرات طرفداران دمکراسی در سال 1988، مجوز حمله نیروهای انتظامی و ماموران لباس شخصی به تظاهرکنندگان را صادر کرد، اعتراضات کنونی را نیز با توسل به خشونت سرکوب کند.

گفته می شود که در تظاهرات سال 1988، حدود 3 هزار نفر، از جمله تعدادی از راهبان مخالف دولت، به دست ماموران حکومتی کشته شدند.

به همین دلیل دولت چین که از معدود کشورهای دارای روابط خوب با میانمار است به حاکمان نظامی این کشور درباره توسل به خشونت برای سرکوب راهبان هشدار دارد.

اما با توجه به اینکه تظاهرات راهبان میانمار بازتاب بسیار گسترده‌ای در منطقه و جهان به دنبال داشته است، دست حاکمان نظامی این کشور برای سرکوب این تظاهرات بسته خواهد بود.

در فیلیپین، مالزی و چند کشور آسیایی دیگر گروه های مذهبی و همچنین طرفداران مخالفان سیاسی میانمار به حمایت از این تظاهرات برخاسته‌ و از دولت‌هایشان خواسته‌اند تا به دولت میانمار فشار بیاورند.

همچنین روز سه شنبه بان کی مون، دبیر کل آسیایی سازمان ملل متحد در نطق خود خطاب به مجمع عمومی این سازمان با اشاره به تحولات میانمار از نظامیان این کشور خواست در مقابله با موج فزاینده ناآرامی‌ها خویشتن‌داری نشان دهند.

جورج بوش هم در حاشیه همین اجلاس از شدت گرفتن تحریم‌های اقتصادی موجود آمریکا علیه حاکمان نظامی میانمار خبر داد.

واشنگتن با استفاده از شرایط پیش آمده که بهترین فرصت برای شدت بخشیدن بر فشارها علیه حکومت میانمار است، از اعمال تحریم تسلیحاتی، تحریم همه صادرات و تحریم سرمایه‌گذاری‌های جدید در میانمار و همچنین محدودیت برای خدمات مالی به این کشور خبر داد. همچنین اتحادیه اروپا هم خواستار آن شد که حاکمان نظامی میانمار از خود خویشتن‌داری نشان دهند و روند اصلاحات واقعی را آغاز کنند.

دولت نظامی میانمار ماه گذشته قیمت سوخت را ناگهان 2 برابر افزایش داد. در پی اعلام این تصمیم مردم این کشور که از فقر رنج می‌برند با تجمع در خیابان‌های پایتخت دست به تظاهرات زدند.

اما نیروهای پلیس شخصی به سرکوب این تجمع و تظاهرات دست زدند. در جریان این سرکوب ده ها نفر توسط پلیس دستگیر شدند.

از فردای این سرکوب راهبان تظاهرات خود را در اعتراض به این دستگیری‌ها آغاز کردند. راهبان از روز دوم تجمع خود  به نشانه حمایت از آنگ سان سوکی در برابر خانه او تجمع کردند و او هم از پنجره برای آنها دست تکان داد. این اولین بار در 2 سال گذشته بود که مردم خانم سوکی را می‌دیدند.

در شرایط کنونی که کشور میانمار با فشار شدید خارجی و تحریم‌های سنگین رو به روست، این تظاهرات فشار سنگینی برای حاکمان نظامی محسوب می‌شود و  تحولی بی‌سابقه در این کشور است.

نیروهای پلیس در خیابان‌های شهر مستقر هستند اما تنها نظاره‌گر تظاهرات 100 هزار نفری مردم و راهبان بوده‌است.

نشریه آلمانی اشپیگل دیروز در گزارشی در این باره به نقل از منابع خبری خود در میانمار نوشت، نیروهای ارتش دستور تیراندازی دریافت کرده‌اند و بیمارستان‌ها برای وقایع احتمالی روزهای آینده از بیمار خالی شده‌ و به حالت آماده باش هستند.


آنچه هنوز معلوم نیست اینکه این راهپیمایی گسترده و پی در پی راهبان چقدر برای دولت نظامی میانمار که از نیم قرن پیش قدرت را در دست دارد، تهدید خواهد بود. یک مقام سازمان ملل که به شرط ناشناس ماندن درباره تحولات میانمار با بی‌بی سی مصاحبه می‌کرد گفت، این آغاز یک طوفان واقعی است، اما شاید این طوفان مدتی بعد از شروع متوقف شود.

BBC
 25 سپتامبر

کد خبر 32544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز