غیبت چهره‌های رنگین‌پوست روی پرده سینما و در میان نامزدهای ۴بخش بازیگری اسکار، علاوه بر آسیب زدن به وجهه هالیوود، یک ضرر سنگین مالی هم برای استودیوهای بزرگ فیلمسازی در پی دارد.

سینما

به گزارش همشهري، انتشار گزارش سالانه تنوع نژادي در هاليوود مربوط به سال 2015نشان داد روند كاهش حضور بازيگران و هنرمندان رنگين‌پوست در عرصه سينما از سال 2013به بعد شدت گرفته است. يعني همان سالي كه «12سال بردگي» و «پيشخدمت» با انبوه بازيگران و عوامل سياهپوست و آفريقايي‌تبار توليد شدند و در نهايت 12سال بردگي توانست 3جايزه اسكار ازجمله بهترين فيلم و بهترين بازيگر زن مكمل را از آن خود كند.

اين در حالي است كه تقريبا نيمي از تماشاگران و سينماروهاي آمريكايي را اقليت‌ها و رنگين‌پوستان تشكيل مي‌دهند و طبيعي است غيبت اين چهره‌ها مي‌تواند از نظر اقتصادي به ضرر فيلم‌ها و استوديوهاي هاليوودي باشد. بررسي آمار و ارقام فروش فيلم‌هايي با بازيگران و عوامل رنگين‌پوست نشان مي‌دهد علاوه بر گيشه سينماها، حتي برنامه‌هاي تلويزيوني هم از اين ماجرا به‌شدت سود مي‌كنند و تعداد مخاطبان خود را افزايش مي‌دهند.

مثال بارز در اين مورد، «مستقيم از كامپتن» است كه به لطف استقبال سياهان در نخستين هفته اكران 60ميليون دلار فروخت؛ دقيقا بيش از 20ميليون دلار بيش از برآوردهاي اوليه و اين دليلي ندارد جز حضور پررنگ رنگين‌پوستان در بخش‌هاي مختلف فيلم. اين آمار براي «اتاق جنگ» و «مرد كامل» حدود دوبرابر برآوردهاي اوليه بود و به لطف استقبال 36تا 60درصدي تماشاگران سياهپوست از اكران هفته اول به‌دست آمد.

ويلسن مورالس دبير سايت بلك‌فيلم دات كام معتقد است ناكامي در پيش‌بيني گيشه برخي فيلم‌ها ناشي از ناكامي در به‌حساب آوردن قدرت تماشاگران سياهپوست است. او مي‌گويد: وقتي به مستقيم از كامپتن و اتاق جنگ نگاه مي‌كنيم كه بدون حضور نام‌هاي بزرگ ساخته شده‌اند و عملكرد خوب هر 2فيلم را در گيشه بررسي مي‌كنيم، درمي‌يابيم هاليوود هنوز به تأثيرگذاري تماشاگران رنگين‌پوست در فروش فيلم‌ها باور ندارد.

نگاهي به فيلم‌هاي حاضر در نوبت اكران در هفته‌ها و ماه‌هاي متوالي نشان مي‌دهد گاهي حتي يك فيلم با بازيگر اصلي سياهپوست هم در اين فهرست وجود ندارد. اين ماجرا براي سال آينده هم تكرار خواهد شد و غير از فيلم تحسين‌شده «تولد يك ملت» و تازه‌ترين تجربه كارگرداني ميرا نايير هندي با بازي لوپيتا نيونگ‌اُ و ديويد اويلوو، كمتر فيلمي به چشم مي‌خورد كه بازيگران رنگين‌پوست نقش‌هاي اصلي آن را ايفا كرده باشند.

از آنجا كه تركيب جمعيتي آمريكا به سوي اقليت - اكثريت پيش مي‌رود، تلاش صنعت فيلمسازي براي ناديده گرفتن اقليت‌ها نوعي خودزني به‌ويژه در عرصه تجاري است. بازار سينما سرشار از مشتريان رنگين‌پوست است و نظام عرضه و تقاضا استوديوهاي بزرگ هاليوودي را به سمت استفاده بيشتر از سياهان سوق مي‌دهد. اگر هاليوود نمي‌خواهد سال آينده هم بحراني مشابه بحران اسكار سفيد 2سال اخير را تجربه كند، چاره‌اي جز تن دادن به قواعد بازار ندارد.

کد خبر 325905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha