مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: بچه‌های هرندی انگار هنوز به پارک‌های محله‌شان عادت نکرده‌اند.

پارک-فضای سبز

در ميانه يك روز زمستاني كه خنكاي بهار دارد حتي آنهايي كه بازمانده از تحصيل هستند هم سراغ چنداني از وسايل بازي بوستان‌هايشان نمي‌گيرند. شايد خاطرات تلخ و سياه اين سال‌ها از دلايلش باشد. معتادان و كارتن‌خواب‌ها حدود 3‌ماه است كه جمع شده‌اند اما خاطره‌شان هنوز از ذهن‌ها نرفته است. بهسازي بوستان‌هاي محله هرندي از نيمه دي‌ماه و بعد از جمع‌آوري و جذب مردان معتاد كارتن‌خواب آغاز شد. اين طرح تلاش مي‌كند چهره جديدي براي محله هرندي در منطقه12 تهران بسازد شايد خاطره فرداي كودكانش شيرين شود.

  • كلنگ تغييرات در همه بوستان‌ها به زمين خورده است

عمليات عمراني و بهسازي بوستان‌هاي خواجوي كرماني، ‌بهاران، هرندي و حقاني در حال انجام است و قرار است طي آن طراحي جديد بوستان‌ها و كاشت گونه‌هاي مختلف و سازگار گياهي اجرا شود. طراحي اين بوستان‌ها تلاش مي‌كند نقاط كور و آسيب‌‌زا را از بين ببرد. همچنين طرح‌هاي فرهنگي اجتماعي براي آنها طراحي شده تا محلي براي فعاليت‌هاي گوناگون و اجراي جشنواره‌هاي شهري باشند.

پاركينگ طبقاتي زيرسطحي و احداث شهر كودك در طبقه فوقاني آن هم از ديگر طرح‌هاي درنظر گرفته شده است كه هم‌اكنون عمليات عمراني آن در جوار بوستان خواجوي كرماني در حال اجراست. علي محمد مختاري، مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري به همشهري مي‌گويد: توجه ويژه به اوقات فراغت كودكان و بهره‌مندي آنها از فضاي بوستان‌هاي هرندي مورد تأكيد قرار گرفته. شهر كودك اين محله نيز قرار است با فراهم‌كردن شرايط واقعي و تفريحي براي كودكان، تفكر منطقي و خلاقيت را در آنها پرورش دهد.طراحي ويژه فضاي سبز و باغ‌راه‌ و معابر به وسعت 60هزار مترمربع، ايجاد سيستم آبياري تحت فشار و مخازن ذخيره و شبكه روشنايي، بازسازي درياچه و... نيز از ديگر اقداماتي است كه وي به آنها اشاره مي‌كند. مختاري همچنين از كاشت بيش از 800هزار پياز لاله در بوستان‌هاي محله هرندي خبر مي‌دهد كه قرار است زيبايي چشم‌نوازي به اين بوستان‌ها در ماه‌هاي آغازين بهار بدهد.

مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري نيز پيش از اين اعلام كرده بود كه بخشي از بهسازي بوستان‌ها تا نوروز95 به پايان مي‌رسد و ديگر اقدامات هم كه معطوف به فرامنطقه‌اي‌كردن آنهاست در سال95 تمام مي‌شود. وي بر اين موضوع نيز تأكيد كرده بود كه اين طرح با مطالعه انجام شده و اهالي هرندي هدف اصلي اجراي آنها خواهند بود. احمد هاشمي، مديرمحله هرندي مي‌گويد: هر اقدامي كه براي بوستان‌ها انجام مي‌شود براي مردم ارزشمند است و از هر نوعش استقبال مي‌كنند، همين كه ديگر معتاد و كارتن‌خواب در آنها حضور ندارد، اتفاق بزرگي است. «‌جمع‌آوري معتادان بزرگ‌ترين خواسته مردم بود.»

  • چراغ‌هاي شكسته و معتادان مچاله در پسكوچه‌هاي هرندي

در برخي كوچه پسكوچه‌هاي هرندي، داخل فضاهاي مخروبه و كنج معابر يا معتاد مچاله شده حضور دارد يا آثار حضورشان از شب قبل ديده مي‌شود. به گفته اهالي، حضور معتادان درهفته اخير تا حدودي افزايش يافته كه البته به‌هيچ‌عنوان قابل مقايسه با قبل از جمع‌آوري كارتن‌خواب‌ها نيست. شايد نزديك‌شدن به عيد نوروز متكديان معتاد را به تهران كشانده. اين معتادان جديد هم وارد پارك‌ها نمي‌شوند و به دل برخي كوچه‌ها مي‌زنند. تأمين روشنايي و رفع نقاط تاريك هم كه با تلاش شهرداري و اقدام اداره برق منطقه در كوچه پسكوچه‌ها انجام شد و استقبال اهالي را با خودش آورد، دوام زيادي نياورده. هاشمي مي‌گويد: «تك و توك فروشندگان مواد‌مخدر و دزدها و مالخرها كه بيشتر كاسبي‌شان شب‌ها انجام مي‌شود، چراغ‌ها را مي‌شكنند.»

عزيزالله رجب‌زاده، فرمانده قرارگاه انضباط اجتماعي 2روز قبل اعلام كرد كه مرحله سوم جمع‌آوري معتادان پايتخت با جذب 680نفر آغاز شد كه همچنان ادامه دارد و قرار است در آينده نزديك شكل تازه‌اي به‌خود بگيرد. 3كمپ نيز تجهيز شده تا زيرساخت‌هاي لازم براي جذب 1500معتاد متجاهر ديگر فراهم شود.

کد خبر 326166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha