جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

یکی از بحث‌بر‌انگیزترین کتاب‌هایی که درباره محبوب‌ترین چهره تاریخ آفریقای جنوبی و رهبر مبارزه با تبعیض نژادی نوشته شده، در قالب فیلمی زندگینامه‌ای روانه پرده سینماها می‌شود؛ پروژه‌ای که هنوز کارگردان و بازیگران اصلی آن معرفی نشده‌اند.

ماندلا

به گزارش همشهري، زندگي نلسون ماندلا كه يكي از جذاب‌ترين چهره‌ها براي بازيگران و كارگردانان سينماست، پيش از اين 2 بار مورد توجه فيلمسازان قرار گرفته بود. حالا قرار است سومين اقتباس سينمايي از زندگي پرفراز و نشيب نخستين رئيس‌جمهور تاريخ آفريقاي‌جنوبي براساس كتاب منشي مخصوص او توليد شود؛ «صبح به خير، آقاي ماندلا» به قلم زلدا لاگرانژ سفيدپوست كه از زمان به قدرت رسيدن تا آخرين لحظه‌هاي عمر ماندلا كنار او بود.

تنها يك هفته پس از انتشار كتاب خانم لاگرانژ، تعدادي از اعضاي خانواده ماندلا ازجمله يكي از دختران رئيس‌جمهور پيشين آفريقاي جنوبي به‌شدت عليه كتاب و نويسنده آن موضع گرفتند. اين در حالي است كه زينزي ديگر دختر ماندلا در شبكه‌هاي اجتماعي از نوع نگاه كتاب به زندگي پدرش دفاع كرد و شكايت خواهرش را بي‌اساس خواند. همين اتفاق‌ها موجب شد در سراسر دنيا بحث بر سر ميزان صداقت لاگرانژ در روايت زندگي ماندلا بسيار داغ شود.

نويسنده 45ساله متولد آفريقاي‌جنوبي كه 19سال نزديك‌ترين و امين‌ترين مشاور و دستيار رهبر اسطوره‌اي مبارزه با آپارتايد بود، در كتاب از نحوه آشنايي خود با ماندلا و نخستين مشاجره‌اش بر سر رژيم نژادپرست آفريقاي جنوبي گفته است. خاطرات لاگرانژ تا زمان مرگ ماندلا ادامه مي‌يابد و او در بخش‌هايي برخي اعضاي خانواده ماندلا را افرادي سودجو مي‌نامد كه از موقعيت او سوءاستفاده مي‌كنند. حضور تنها 4عضو خانواده در مراسم تدفين ماندلا هم سند بزرگ لاگرانژ است.

نويسنده صبح به خير، آقاي ماندلا كه سال‌ها در محاصره سياهان زندگي كرده بود، در سال 1994به‌عنوان حروفچين پا به دفتر ماندلا گذاشت و 5سال بعد به سمت منشي مخصوص رئيس‌جمهور آفريقاي جنوبي ارتقاي مقام يافت. پس از مرگ ماندلا در اواخر سال 2013، لاگرانژ يكي از بنيانگذاران بنيادي خيريه به نام رئيس‌جمهور فقيد بود و مدتي بعد هم كتاب خاطرات خود را از سال‌ها فعاليت همراه با او منتشر كرد.

نلسون ماندلا يك هفته پس از نخستين نمايش جهاني «ماندلا: راه طولاني به آزادي» از دنيا رفت. اين فيلم را جاستين چدويك براساس كتابي به همين نام از ماندلا ساخت و ادريس البا و نومي هريس در آن نقش ماندلا و همسرش را ايفا كردند. 4سال پيش از آن يعني در 1999، كلينت ايستوود سراغ كتاب «بازي با دشمن: نلسون ماندلا و رقابتي كه يك ملت را شكل داد» رفته و فيلم «شكست‌ناپذير» را براساس آن ساخته بود.

در اين فيلم ورزشي سياسي، مورگان فريمن به نقش ماندلا ظاهر شد و مت ديمن هم نقش سرگروه تيم راگبي آفريقاي جنوبي را در رقابت‌هاي جام جهاني ايفا كرد. هردو بازيگر براي بازي در شكست‌ناپذير نامزد دريافت جايزه اسكار شدند و فيلم هم كه با بودجه 50تا 60ميليون دلار ساخته شده بود، در اكران جهاني بيش از 120ميليون دلار فروخت.

کد خبر 326354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha