همشهری آنلاین: یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی می‌گوید که سرعت کنونی بالا آمدن سطح دریاها در طول ۲۸۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

سرعت کنونی افزایش سطح دریاها در ۲۸۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است

به گزارش ایرنا، یک گروه بین‌المللی از دانشمندان تحقیقی درباره بالا آمدن و پایین رفتن سطح آب دریاها در چندین نقطه در سراسر زمین در طول قرن‌ها و هزاره‌های گذشته انجام داده‌اند.

بر اساس این گزارش، تا دهه 1880 و شروع صنعتی شدن، سریع‌ترین رشد بالا آمدن سطح دریاها حدود 1 تا 1.5 اینچ (3 تا 4 سانتی‌متر) - کمی بیش‌تر یا کم‌تر- در هر قرن بود. تا آن زمان، سطح آب دریاها در جهان خیلی بیش‌تر یا کم‌تر از 3 اینچ (7.5 سانتی‌متر) نسبت به متوسط 2000 سال پیش از آن نبود.

اما در قرن بیستم، سطح آب دریاها 5.5 اینچ (14 سانتی‌متر) بالا آمد. از سال 1993 نرخ رشد به یک فوت (30 سانتی‌متر) در قرن افزایش یافته است.

نتایج دو تحقیق دیگر نشان می‌دهد که سطح اقیانوس‌ها تا سال 2100 بین 11 تا 52 اینچ (28 تا 131 سانتی‌متر)، بسته به این که چه میزان گازهای گلخانه‌ای به وسیله صنایع و خودروها تولید می‌شوند، بالا خواهد آمد.

باب کوپ استاد علوم زمین و سرپرست تحقیقی در مورد تغییر سطح آب دریاها در سه هزاره گذشته، می‌گوید: "تردیدی نیست که در این زمینه، قرن بیستم سریع‌ترین قرن است زیرا دمای زمین در قرن بیستم در اثر استفاده از سوخت فسیلی بالا رفته است".

این دانشمندان برای یافتن وضعیت بالا آمدن و پایین رفتن سطح آب دریاها در گذشته به مرداب‌های نمکی و مناطق ساحلی سراسر زمین سفر کردند و از نشانه‌های مختلف برای یافتن این نکته که سطح آب دریاها در زمان‌های متفاوت چگونه بوده است، استفاده کردند.

کوپ و همکارانش بالا آمدن سطح آب دریاها در طول قرون گذشته را ترسیم کردند. آنها به 3000 سال پیش بازگشتند. یافته‌های آنها نشان داد سطح دریاها تا زمان شروع عصر صنعتی شدن رو به کاهش بوده است.

این تحقیق نشان می‌دهد که بالا آمدن سطح آب دریاها در قرن بیستم عمدتا در اثر عوامل انسانی بوده است. تحقیق دیگری به وسیله این دانشمندان نشان می‌دهد که از سال 1950 حدود دوسوم سیل‌های ساحلی در 27 نقطه از آمریکا ناشی از گرم شدن آب و هوا در اثر فعالیت‌های انسانی بوده است.

اگر بالا آمدن آب دریاها ادامه یابد، همان طور که پیش‌بینی می‌شود، افزایش 18 اینچی (46 سانتی‌متر) سطح آب، خصوصا زمانی که سطح آب در زمان توفان به شدت بالا می‌آید، مشکلات و هزینه‌های زیادی ایجاد خواهد کرد.

اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای با رشد کنونی ادامه پیدا کند، افزایش حدود 22 تا 52 اینچی (57 تا 131 سانتی‌متر) پیش‌بینی می‌شود. اگر کشورها به تعهدات خود بر مبنای عهدنامه سال گذشته در پاریس پایبند باشند و افزایش دما را به 2 درجه سانتی‌گراد محدود کنند، بالا آمدن آب دریاها در محدوده 11 تا 22 اینچ (28 تا 56 سانتی‌متر) خواهد بود.

کد خبر 326441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha