مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وانا بلتون زنی است که طی پنج‌سال گذشته قدرت بینایی خود را به طور کامل از دست داده‌بود،‌اما اکنون به کمک درمانی جدید و کاملا آزمایشی که مبتنی بر سلول‌های بنیادین بدن انسان است،‌ بخشی از بینایی خود را به دست آورده‌است.

چشم

براساس گزارش ساينس الرت، سلول‌هاي بنيادين از مغز استخوان اين زن نابينا استخراج شد و پس از آن به شبكيه چشم راست و عصب بينايي چشم چپ او تزريق شد تا به اين شكل بخشي از بينايي به چشمان وي بازگردد. قدرت بينايي او اكنون در حدي است كه مي‌تواند به راحتي و بدون عصا مسير خود را يافته و در خيابان‌ها راه برود.

جفري وايس پزشكي كه درمان سلول‌هاي بنيادين را روي بلتون انجام داده‌است،‌ براي اينكه بتواند وي و 277 بيمار ديگر را براي حضور در اين دوره آزمايشي راضي كند از مسير عادي درمان‌هاي آزمايشي عبور نكرده‌است و به گفته متخصصان قدم‌هاي غيرعادي را در مسير مطالعات باليني برداشته‌است. وي نظريه درماني خود را در آزمايشگاه و روي حيوانات يا از طريق مدلسازي رايانه‌اي آزمايش نكرده‌است. وي حتي ايمني اين شيوه درماني را ابتدا روي گروهي كوچكتر بررسي نكرده و از ابتدا درمانش را از گروهي بزرگ آغاز كرده‌است.

وايس معتقد است روند سنتي آزمايش از مرحله آزمايشگاه تا مرحله باليني بسيار طولاني است،‌از اين رو تصميم گرفت درمان جديد را به شيوه خود مورد آزمايش قرار دهد. وي دوره آزمايش باليني را به تاييد سازمان دارو و غذاي آمريكا رساند،‌سازماني كه پيش از انجام آزمايش هرنوع دارو روي انسان بايد ايمني داروها را به تاييد برساند.

وايس براي اينكه بتواند تاييد FDA را به دست آورد، سلول‌هاي بنياديني كه در آزمايش‌هايش مورد استفاده قرار مي‌داد را به عنوان دارو معرفي نكرد، زيرا به گفته وي اين سلول‌ها از بدن خود بيمار استخراج شده و پس از پردازش جزئي دوباره به بدن همان فرد تزريق مي‌شوند. وايس به اين شكل توانست تاييد FDA را به دست آورد و پس از آن آزمايش خود را در موسسه ملي سلامت آمريكا،‌NIH، ثبت كرد.

وايس كه به صورت مستقل از هر دانشگاه يا موسسه مطالعاتي فعاليت مي‌كند،‌ اكنون مي‌تواند در ازاي هر درمان آزمايشي روي بيماران 20000 دلار دريافت كند،‌درحالي كه هيچ تضميني به درمان شدن فرد وجود ندارد. با اين‌همه نتايج آزمايش‌هاي او تا به امروز نشان داده‌اند كه 60 درصد از 278 داوطلبي كه در آزمايش‌ها شركت كرده‌اند و به دلايل مختلفي از قبيل ابتلا به بيماري آب سياه يا تخريب ماكولا بينايي خود را از دست داده‌اند،‌ به كمك اين شيوه درماني بخشي از بينايي خود را به دست آورده‌اند.

مشكل اينجاست كه كسي نمي‌تواند دليل بازگشت بينايي اين افراد را توضيح دهد. وايس مي‌گويد روزي دليل اثرگذاري اين درمان را توضيح خوهد‌داد. وي مي‌گويد براي سال‌ها كسي از چگونگي عملكرد پنيسيلين خبر نداشت،‌اما اين دارو جان بسياري از انسان‌ها را نجات داد؛متكبرانه‌است اگر فكر كنيم يك درمان تازماني كه عملكرد آن را درك نكرده‌ايم،‌نمي‌تواند كاربردي باشد.

درحال حاضر آزمايش‌هاي باليني متعددي در گوشه و كنار جهان با هدف بررسي اثر درمان سلول‌هاي بنيادين روي بيماران درحال اجراست،‌اما انتظار نمي‌رود نتايج اوليه اين آزمايش‌ها تا اواخر سال 2016 مشخص شوند. 

قرار است تزريق‌هاي بيشتري روي چشم بلتون انجام شود،‌با اين شرايط كه به او هشدار داده شده شايد تزريق‌هاي بيشتر بينايي او را قوي‌تر سازند و يا شايد همين حد بينايي را نيز از او بگيرند.

کد خبر 326718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha