شنبه هفته آینده طی مراسمی از هزارهکتار کمربند سبز پیرامون شهر تهران با حضور‌ شهردار تهران بهره‌برداری خواهد شد.

گونه‌هاي گياهي كاشته شده در اين كمربند سبز از نوع ماندگار و مقاوم در برابر كم آبي و سازگار با اقليم نيمه خشك تهران هستند كه در دامنه جنوبي البرز درمحور شمال بزرگراه شهيد بابايي و دانشگاه امام حسين(ع) به مساحت 400هكتار، در اراضي غرب بوستان ياس فاطمي به مساحت 200هكتار، در اراضي شمال بوستان ياس فاطمي به مساحت 250هكتار و در اراضي بالاتر از باشگاه طلاييه در خيابان استخر نيز 120هكتار كاشته شده‌اند ودر 15اسفند‌ماه ‌به بهره‌برداري خواهد رسيد.

به گفته علي محمد مختاري، مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران بيش از 1200نفر كارگر از آبان‌ماه گذشته تا‌كنون يعني ظرف 6‌ماه كار درختكاري يك هزار هكتار از اراضي دامنه‌هاي جنوبي البرز را به انجام رسانده‌اند.قرار است نحوه آبياري جنگلكاري‌هاي صورت گرفته به‌صورت مكانيزه و بدون استفاده از تانكر باشد، همچنين به گفته مختاري تا‌كنون 38هزار و 700هكتار جنگلكاري كمربند سبز اطراف تهران به پايان رسيده كه اين ميزان تا پايان برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران يعني ظرف 3سال آينده به 50هزار هكتار خواهد رسيد.

وي با اشاره به اينكه 10سال پيش سرانه فضاي سبز درون شهري براي هر نفر 9مترمربع بود، گفت: امروز اين سرانه در بخش
درون شهري به 16مترمربع افزايش يافته و در بخشبرون شهري نيز به 24مترمربع رسيده است اما با وجود پيشرفت‌هاي صورت گرفته ما هنوز در اول راه هستيم و بايد همچنان در توسعه سرانه‌هاي فضاي سبز بكوشيم.

  • كمپين «هر تهراني يك درخت»

مختاري با اشاره به راه‌اندازي كمپين هر تهراني يك درخت در توضيح به كاري مشترك با سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اشاره كرد كه تحت عنوان هم عهدي با شهدا قرار است 23هزار درخت به نام و ياد 23هزار شهيد تهران در بوستان‌هاي آزادگان در منطقه 15، ايثار درمنطقه 22، محوطه دانشگاه امام حسين در منطقه 4و بوستان ولايت در منطقه 19كاشته شود. در كنار آن قرار است 24هزار اصله درخت ديگر در بهشت زهرا كاشته شود.مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران از 2پروژه مهم ديگر يكي در شهرآفتاب و ديگري محله هرندي خبر داد و گفت:‌ دوشنبه هفته آينده از همه سفراي كشورهاي خارجي دعوت به عمل آمده تا با حضور در نمايشگاه شهر آفتاب درمراسم غرس نهال شركت كنند.

بنابراين گزارش در40هكتار از مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب درختان توت نرك و درخت توت 6تا10ساله كاشته شده كه در برخي موارد از درختان بزرگراه امام علي استفاده شده است. مختاري يادآور شد: در محله هرندي نيز بعد از آنكه شهرداري تهران همه معتادان را جمع‌آوري كرد و به كمپ‌هاي ترك اعتياد فرستاد كاشت 800هزار لاله در 4بوستان حقاني، خواجوي كرماني، ‌شوش و بهاران را به اتمام رسانديم.

مختاري گفت: بنابراين از مردم دعوت مي‌كنيم كه 15فروردين‌ماه سال آينده به بوستان‌هاي محله سر بزنند و از نزديك لاله‌هاي كاشته شده در رنگ‌ها و انواع مختلف را مشاهده كنند. وي درعين حال از كاشت 30هزار لاله در قطعه شهداي بهشت زهرا خبر داد.

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهرتهران در نشست خبري ديروز از تهيه شناسنامه براي تمام باغات خصوصي و نيمه خصوصي تهران تا پايان سال خبر داد. همچنين به گفته وي تاكنون بيش از يك ميليون درخت در خيابان‌هاي وليعصر و شريعتي وهمچنين بوستان‌هاي فرامنطقه‌اي پلاك كوبي شده‌اند.

کد خبر 326766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha