مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارشناس کشاورزی گفت: ورود میوه قاچاق به داخل کشور علاوه‌ بر زیانی که بر پایه‌های اقتصاد وارد می‌کند، زنگ هشداری جدی برای سلامت محسوب می‌شود.

مصرف میوه قاچاق زنگ خطری برای سلامت

«مهدی شجاعی» در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: متأسفانه میزان سموم و آفت‌کش‌هایی که برای نگهداری میوه‌های قاچاق وارداتی علی‌الخصوص مرکبات مورد استفاده قرار می‌گیرد چندین برابر حد مجاز است. علاوه‌بر این، برخی سودجویان برای پیشگیری از قارچ‌زدگی میوه‌های وارداتی بدون مجوز، از واکس‌ها و قارچ‌کش‌هایی استفاده می‌کنند که ممکن است که برخی مجاز نبوده و فاقد استاندارد لازم باشند.

این کارشناس ادامه داد: استان زنجان از نظر تولید میوه غنی است و در برخی اقلام نیز صادرات خوبی دارد، اما متأسفانه گاهی شاهد قاچاق میوه و فروش آن‌ها در سطح بازار هستیم. البته گزارش‌های اخیر حاکی از این بود که سازمان صنعت، معدن و تجارت با جدیت جلوی فروش میوه‌های قاچاق را می‌گیرد و این جای خوشحالی دارد. با این حال، شهروندان نیز باید برای حفظ سلامت خود اهتمام بیشتری ورزیده و به هیچ‌عنوان میوه‌های بدون مجوز را خریداری نکنند.

وی با تأکید بر این‌که مازاد سموم شیمیایی می‌تواند از میوه‌های پوست‌نازک مانند خیار وارد گوشت آن شود، افزود: میوه‌های قاچاق از قرنطینه واردات نمی‌گذرند و با وجود اسم و رسم و قیمت‌های نجومی، کیفیت قابل اطمینانی ندارند. این در حالی است که کارشناسان کشاورزی بارها خطرات مصرف میوه‌های غیرمجاز را گوشزد کرده‌اند، اما آن‌طور که باید موفق نیستند و هنوز هم برخی خانواده‌ها، ظاهر زیبا را به کیفیت ترجیح می‌دهند.

شجاعی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این، متأسفانه این روزها شاهد درج اخباری مبنی بر ورود آفت مگس مدیترانه‌ای در سایه قاچاق میوه هستیم و این موضوع می‌تواند زنگ خطری دیگر برای باغات و تولیدات سال‌های آتی باشد. در واقع، مگس مدیترانه‌ای بخش عمده‌ای از باغات مرکبات و میوه‌های هسته‌دار را درگیر کرده و می‌تواند خسارت هنگفتی روی دست کشاورز بگذارد. از این‌رو، به نظر می‌رسد که امروزه مبارزه اساسی با قاچاق میوه از جانب مسئولان می‌تواند یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی روز باشد، چون در نهایت سود اقتصادی داشته و سطح سلامتی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 326795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha