چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پویش مجازی حمایت از سمندر لرستانی در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست ایران راه‌اندازی شد.

پویش مجازی حمایت از سمندر لرستانی

به گزارش ايرنا، ستاره جیریایی مجری طرح حفاظت از دوزیستی ارزشمند که تنها در ایران یافت می‌شود، روز سه‌شنبه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست گفت: این کمپین برای حمایت و حفاظت از گونه نادری که تنها در ایران یافت می‌شود و در حال انقراض است، طی مذاکراتی با رئیس سازمان محیط زیست راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: پس از رونمایی از پوستر کمپین حمایت دوستداران محیط زیست و حامیان حفاظت از سمندر لرستانی توسط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، پوستر این کمپین در صفحه مجازی برای اطلاع شهروندان رونمایی شد تا بدین وسیله جلوی هرگونه خرید غیرمجاز و یا شکار بی‌رویه دوزیست نادر جهان در ایران گرفته شود.

سمندر کوهستانی لرستان نخستین بار 78 سال پیش در شمال منطقه شهبازان لرستان دیده شد. زیستگاه این موجود زیبا در تمامی حیات وحش دنیا فقط در ایران و تنها در مناطقی از استان‌های خوزستان و لرستان است.

مجری طرح حفاظت از تنها دوزیست جهان بیان کرد: متاسفانه چند سالی است که این دوزیست به دلیل زیبایی منحصر به فرد و حرف اول اسم آن به سفره هفت سین برخی ایرانیان اضافه شده که همین اتفاق ناگوار به روند انقراض این گونه جاوری سرعت بخشیده است.

جیریایی ادامه داد: مارمولک رنگی ایرانی که کشورهای آسیایی و اروپایی همواره به دنبال آن هستند، به نام سمندر کوهستانی لرستان یا سمندر خالدار قیصری گونه‌ای از رده دوزیستان و تیره سمندران است که بدنی به طول 14 سانتی‌متر و پوستی به رنگ قهوه‌ای و خال و نوارهایی زرد و نارنجی و البته ظاهری زیبا دارد.

این فعال محیط زیستی بیان کرد: سمندر لرستانی از حشره‌ها، کرم خاکی و بندپایان کوچک تغذیه می‌کند و رنگ‌بندی متفاوت و زیبای این جانور باعث شده که بازارهای آسیا و اروپا حاضر به پرداخت قیمت بالایی برای آن باشند و این موضوع سبب آن شده که شکارچیان سودجو به دنبال شکار آن باشند و نسل این موجود زیبا به طور جدی در خطر انقراض قرار گیرد.

مجری طرح حفاظت از تنها دوزیست جهان یادآور شد: چند سالی است که سمندر لرستانی به سین‌های سفره هفت‌سین اضافه شده که به دلیل نگه‌داری دشوار آن و به خاطر جثه کوچکی که دارد و همچنین نوع تغذیه و سازگار نبودن این جانور با آب و هوای شهر تهران، خیلی زود تلف می‌شود.

جیریایی از دوستداران محیط زیست خواست گه در آستانه فرارسیدن عید نوروز، از خرید سمندر لرستانی برای سین‌های سفره هفت‌سین خودداری کنند تا این جانور به طبیعت بازگردانده و همچون یوز ایرانی در طبیعت ماندگار شود.

وی یادآور شد: بر اثر شکار غیرمجاز این جانور و خرید و فروش غیرمجاز آن، متاسفانه حدود 1000 عدد از این جانور بیش‌تر در طبیعت وجود ندارد.

مجری طرح حفاظت از تنها دو زیست جهان افزود: دوستداران محیط زیست می‌توانند به آدرس اینستاگرام *CETARE.JIRIYAEI برای عضویت در این کمپین مجازی مراجعه کنند.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست از دهم تا سیزدهم در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی برپا است.

کد خبر 326921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha