همشهری آنلاین: در شرایطی که فو اینگ سخنگوی کنگره ملی خلق چین از نظامی شدن دریای جنوبی تحت برنامه های آمریکا انتقاد کرده، واشنگتن از افزایش شمار نظامیان و استقرار یک ناوگان تسلیحاتی در این منطقه خبر داده است.

 افزایش خطر رویارویی نظامی چین و آمریکا در دریای جنوبی

به گزارش ایرنا، این اقدام آمریکا که همواره با اعتراض های مکرر چین همراه است، می تواند باعث رویارویی جدی میان دو کشور شود که پیشتر نیز درگیر مناقشات منطقه ای در دریای جنوبی بوده اند.

خانم «فو اینگ» روز شنبه در حاشیه دوازدهمین کنگره ملی خلق در شهر پکن گفت که آمریکایی ها از هیچ تلاشی برای آوردن کشتی های جنگی و جنگنده هایشان به این منطقه خودداری نمی ورزند اما چین را مسبب تشنج در دریای جنوبی معرفی می کنند.

در تایید سخنان این مقام حزب کمونیست چین، رسانه های چین از جمله «شین هوا»، «گلوبال تایمز» و تلویزیون مرکزی این کشور با انتشار گزارش های جداگانه، از افزایش توان نظامی آمریکا در منطقه به شدت انتقاد کرده و وضعیت کنونی را نگران کننده دانستند.

همزمان پنتاگون نیز اعتراف کرده که آمریکا یک ناوگان نسبتا کوچک تسلیحاتی خود را در پاسخ به اقدامات چین در این دریا مستقر کرده است.

ظاهرا مقصود آمریکا از اقدامات چین، استقرار سامانه های موشکی ضد جنگنده «اچ کیو ـ 9» این کشور در جزیره «وودی» در مجمع الجزایر «پاراسل» است که واکنش های تند کاخ سفید را به دنبال داشته است.

بر این اساس، گزارش شده که آمریکا ناو هواپیما بر «یو اس اس استینز»، ناوشکن «چون هونگ»، ناو «استاکدیل» و ژاپن نیز کشتی «بلو ریج» را پس از آرایش آتشبارهای چین در این جزایر به دریای جنوبی گسیل کرده اند.

دریادار «هری هریس» فرمانده نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام نیز در سخنانی به چین تاخت و اعلام کرد که پکن آشکارا در حال نظامی کردن دریای جنوبی است و ما باید بر این مساله تمرکز کرده و وضعیت را تغییر دهیم.

وی گفت که چندین دهه است در این منطقه حضور داریم و ناوهای ما همچنان در اقیانوس آرام غربی از جمله دریای جنوبی در حال تردد هستند.

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا هم به گزارش نشریه «ناوی تایمز» گفته است: ما می خواهیم برای رزمایش با کشورهایی که خود را در معرض تهدید چین می دانند 425 میلیون دلار هزینه کنیم.

آمریکا صراحتا اعلام کرده است که بر اساس برنامه راهبردی حضور در آسیا نزدیک به 70 درصد از نیروی دریایی خود را در آسیا و اقیانوس آرام مستقر خواهد کرد.

نشریه «گلوبال تایمز» چین امروز نوشت که دریادار آمریکایی (هریس) و برخی از مسئولان آن کشور در حال مواج کردن آبهای دریای جنوبی هستند اما هنوز نمی دانند که چین چه توانایی های برای مقابله با آمریکا دارد و می تواند ازحق حاکمیت خود دفاع کند.

روزنامه ارگانی حزب حاکم نوشته است که «هریس» از درگیر کردن دو کشور قدرتمند دنیا با یکدیگر سودی نخواهد برد اما واشنگتن لازم است بداند که چین هرگز قربانی تجاوزات آن کشور نمی شود.

گلوبال تایمز تاکید کرد که اگر دو قدرت هسته ای دنیا در دریای جنوبی که به سواحل چین بسیار نزدیک است رودرروی یکدیگر قرار گیرند، نبردشان برای همه دنیا نتایج بدی خواهد داشت.

کد خبر 327235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha