همشهری آنلاین - نیما شایان: آئین کارگزاران تبلیغات که هر ساله در آخرین روزهای سال با حضور نمایندگان کانون‌های تبلیغاتی و پیشکسوتان این عرصه و با محوریت مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های همشهری برگزار می‌شود، امسال ترکیبی تازه داشت؛ ترکیبی که دوگانه‌هایی نظیر "دولت و بخش خصوصی" و "دانشگاه و صنعت" در حوزه تبلیغات را یادآوری می‌کرد.

محسن ميرزايي، چهره‌اي نام آشنا براي فعالان عرصه تبليغات، چه اينكه تجربي باشند يا آكادميك، جوان يا كاركشته و سنتي يا مدرن؛ باز هم محور گردهمايي سالانه اهالي تبليغات بود. استاد ميرزايي هر چند رييس مركز توسعه ارتباطات و آگهي‌هاي موسسه همشهري است اما فراتر از اين عنوان ايستاده و همه را يك جور نگاه مي‌كند.

نظاره محسن ميرزايي هم از جنس حرفه‌اي‌گرايي است و هم ريش‌سيفدي و مردمداري؛ شايد به همين خاطر است كه وقتي مديرعامل موسسه همشهري مي‌خواهد در آئين سالانه دست‌اندركاران تبليغات سخن گويد، صحبت‌هايش را با ويژگي‌هاي انساني ميرزايي آغاز مي‌كند و مي‌گويد يكي از لذت بخش‌ترين زمان‌هايي كه با همكاران و مديران همشهري جلسه دارد، زماني است كه استاد ميرزايي در آن جلسه حضور دارد.

دكتر مهدي ذاكري مي‌گويد: آقاي ميرزايي انبوهي از خاطرات را مطرح مي‌كند كه برخي از آنها براي ما به ضرب‌المثل تبديل شده است و هر وقت مي‌خواهيم به آنها استناد كنيم، مي‌گوييم "به قول آقاي ميرزايي ..."

روحيه ميرزايي، هماني كه خود را فراتر از يك برند و همراه همه فعالان تبليغات در همه رسانه‌ها مي‌بيند، گويا خودويژه نبوده و در لايه لايه همشهري تكثير شده است؛ چه اينكه مديرعامل اين موسسه مطبوعاتي تاكيد مي‌كند:

"با اين كه همه اقتضائات حاكم بر عرصه روزنامه‌نگاري را رعايت مي‌كنيم، توجه داريم كه به عنوان يك موسسه بزرگ مطبوعاتي، همچون برادر يا خواهر در كنار ساير مطبوعات و رسانه‌ها باشيم و زمينه رشد و تعالي عرصه روزنامه‌نگاري را با همه توان فراهم كنيم.

همشهري به مجموعه تحقيقات، نوآوري‌ها و تصميم‌ها و شجاعتي كه مسئولان آن از جمله عزيزان مركز توسعه ارتباطات و آگهي‌ها بكار مي‌گيرند، تن مي‌دهد و اعتقاد دارد همشهري بايد در كنار ساير رسانه‌ها، سازمان آگهي‌ها، بخش‌هاي آنلاين و آموزش و ... آنها باشد و از هيچ كمكي فروگذار نكند."

سخنران ديگر اين مراسم، دكتر حسين انتظامي معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود كه در سخناني درباره تاثير سياستگذاري تبليغات بر رونق اقتصادي كشور، گفت: در تبليغات، مسيري را طراحي كنيم كه در راستاي حمايت از توليد داخلي، مقاوم كردن كشور و تحقق اقتصادي درون‌نگر و برون‌زا باشد.

دكتر دهدشتي استاد دانشگاه نيز به مقايسه موقعيت تبليغات سنتي و آنلاين و ويژگي‌ها و مزيت‌هاي تبليغات در فضاي آنلاين و رسانه‌هاي اجتماعي پرداخت و گفت:

* روند رو به كاهش رشد جهاني هزينه تبليغات در ٢٠١٣ تا ٢٠١٧ در رسانه‌هاي سنتي، ضرورت توجه به رسانه‌هاي نوين را افزون مي‌كند چون در آينده نه چندان دور ممكن است اين رسانه‌ها برتري بيشتري از نظر مخاطبان داشته باشند.

* تبليغات آنلاين علاوه بر اينكه اجازه مي‌دهد به مخاطبين هدف خود دسترسي پيدا كنيد، تبليغات سنتي را تكميل مي‌كند و فضاي اينترنت محيط مقرون به صرفه‌اي است.

* مزيت رسانه‌هاي اجتماعي براي تبليغات اين است كه تبليغات شفاهي را گسترش مي‌دهد، فرامرزي عمل مي‌كند و محدوديت‌هاي زماني و مكاني سنتي را از ميان برمي‌دارد، در عين اينكه استفاده از اين امكانات نيازمند يادگيري قابليت‌هاي جديد است.

در اين مراسم كه با حضور اساتيد دانشگاه، مديران شركت‌هاي تبليغاتي، گرافيست‌ها، اعضاي انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران و انجمن صنفي كانون‌هاي تبليغاتي برگزار شد، استاد محسن ميرزايي در سخنان كوتاهي گفت: حضور استادان در كنار كساني كه كار تبليغات را به طور عملي انجام مي‌دهند، مزيت ما در سازمان آگهي‌هاي همشهري است.

در بخش ديگر اين آئين، كارگزاران و دست‌اندركاران حوزه تبليغات، بار ديگر برترهاي خود را شناختند و ٣ گرافيست برتر به همراه ١٠ كانون تبليغاتي منتخب معرفي و تقدير شدند.

کامران کاتوزیان، امرالله فرهادی، ابراهیم حقیقی، حسن نمکدوست و یونس شکرخواه هیات داوران آثار گرافیست‌ها و آژانس‌ها در روزنامه‌ها بوده‌اند كه پديدآورندگان سه اثر منتخب پائيز ٩٤ ، هداياي خود را از دست آنها گرفتند. البته استاد کاتوزیان، مانند سال گذشته، غایب بزرگ این گردهمایی بود.

بر طبق اين گزارش، اثر محمدرضا دوست محمدي چاپ شده در روزنامه اعتماد به عنوان برتر اول شناخته شد و اثر مشترك فرشيد شهيدي، نياز نورايي و اوستا فروردين كه در روزنامه خراسان منتشر شده و اثر رسول خسروي و ناهيد حقيقيان در روزنامه همشهري به ترتيب عنوان برتر دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

در نهايت نيز دكتر مهدي ذاكري، دكتر حسين انتظامي، دكتر محمد مهدي فرقاني، دكتر علي اكبر فرهنگي، دكتر يونس شكرخواه، دكتر حسن نمكدوست، دكتر روستا و اساتيد محسن ميرزايي، امرالله فرهادي و ابراهيم حقيقي در جايگاه حاضر شدند تا كارگزاران برگزيده هم معرفي شوند.

گردهمايي سالانه أهالي تبليغات با معرفي كانون‌هاي تبليغاتي رسش، ايما نقشينه، صدف، طرح باران، فجر، پارس تبليغ، وصال رسانه، سبحان، ارتباط پيام‌گستر و عرفان و تقدير از نمايندگان آنها به پايان رسيد تا آغازي باشد براي يكسال نوآوري در اين صحنه.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha