شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان طی یک پژوهش جدید در زمینه واقعیت مجازی هشدار داده‌اند که غوطه‌ور شدن در دنیای واقعیت مجازی (VR) تغییرات رفتاری را در مخاطبان این فناوری ایجاد کرده که متأسفانه حتی پس از ترک محیط مجازی نیز در فرد باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، مایکل ماداری و توماس متزینگر از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در ماینس آلمان با استناد به پژوهش‌های اخیر اظهار کردند که واقعیت مجازی (VR) می‌تواند زمینه گسترده‌ای را برای مانیپولاسیون (دستکاری) روانی ایجاد کند. به گفته آنها، این خطری است که تاکنون توجه زیادی به آن نشده است.

این مطالعات نشان می‌دهد که واقعیت مجازی (VR) دربردارنده خطرات جدیدی است که فراتر از خطرات ناشی از آزمایش‌های سنتی روانی در محیط‌های ایزوله و فراتر از خطرات ناشی از رسانه‌های موجود برای عموم مردم خواهد بود.

این دو محقق ابراز نگرانی کردند: از آنجایی که این افراد ارتباط کمی با دنیای بیرون داشته و به دلیل ارتباط زیاد با دنیای مجازی به نوعی در شرایط ایزوله به سر می‌برند، خطر بروز اختلالات روانی در آنها بسیار زیاد بوده و درمان آنها دشوار است. زیرا دنیای مجازی سبب شده تا این افراد قدرت تجزیه و تحلیل دقیق نداشته باشند و نتوانند با درک درست از شرایط به درمانگران کمک کنند. توصیه اکید محققان در این زمینه این است که به هیچ وجه در بیمارانی که در این مرحله قرار دارند امید کاذب ایجاد نکنند و آنها را بارها و بارها از ماهیت صرفا تجربی این تحقیقات آگاه کنند.

آنها در مورد محتواهایی مانند خشونت و پورنوگرافی که در فناوری‌های پیشرفته می‌تواند خطر آسیب‌های روانی را افزایش دهد، هشدار دادند و اظهار کردند که کاربران باید به وضوح از این خطرات آگاه بوده و همچنین خطرات ناشی از توهم‌زایی، تغییرات شخصیتی و نفوذ ناخودآگاه و قدرتمند تبلیغات در واقعیت مجازی را درک کنند.

یافته‌های این پژوهش جدید در مجله "Frontiers in Robotics and AI " به چاپ رسیده است.

کد خبر 327912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha