دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

حامد فوقانی: چقدر سریع از کنار هم رد می‌شویم. یکی سودش را نگاه می‌اندازد و دیگری از ضرر می‌گوید. آن یکی حسابش را تقاضا می‌کند و دیگری در فکر این است که چگونه باید حسابش را پس بدهد.

اين هياهوي شلوغي آخرسال، اما لحظه‌اي درنگ هم مي‌خواهد؛ براي رسيدن به آرامش و حتي براي آموختن. وقت آموختن به اندازه كافي است و اتفاقا امسال، سر بزنگاه سر رسيده. روزهاي آخر سال‌مان با سالگرد شهادت بانوي 2عالم گره خورده و نخستين روزهاي سال آينده با ميلادش. اين روزها لحظاتي است براي درس گرفتن از فضايل دختر پيامبر. چه درسي بهتر از بخشش و انفاق‌هاي او؟ مثل بخشش يك‌گردنبند.

فضايل حضرت فاطمه زهرا(س) آنقدر بزرگ بود كه وقتي فقيري در مسجد از پيامبر اكرم(ص) كمك خواست، رسول خدا بلافاصله او را به درب خانه دخترش راهنمايي كرد؛ درب خانه فاطمه(س) بركت داشت. در آن خانه كسي بود كه حتي حاضر بود هديه پدرش را هم در راه خدا ببخشد. او كسي بود كه وقتي پيغمبر(ص) گردنبند را در دستان همان نيازمند چند لحظه پيش ديد، اشك از چشمانش جاري شد و 3بار فرمود: «فداها ابوها (پدرش فداي او باد).»

گردنبند بركت داشت كه عمار ياسر ‌آن‌را از فقير نيازمند خريد تا به‌غلامش بدهد و به او بگويد: «گردنبند را ببر و به پيامبر بده و تو را هم هديه به پيامبراكرم مي‌كنم.» پاداش بخشش هديه پدر، آنقدر بزرگ بود كه پيامبر(ص) به آن غلام بگويد: «گردنبند را ببر و به فاطمه بده، من هم تو را در راه خدا آزاد كردم.» بخشش يك‌‌گردنبند شايد براي خيلي‌ها ساده به‌نظر آيد اما نكته‌اش در هديه بودنش و دادنش در راه خداست؛ چنان‌كه آن غلام پس از آزادي شكر بجا آورد و بگويد: «چه گردنبند با بركتي: فقيري را غني كرد، گرسنه‌اي را سير كرد، برده‌­اي را آزاد كرد و سپس به صاحبش بازگشت.»

آنچه انسان در راه خدا مي‌بخشد بركت دارد و بي‌پاداش نمي‌ماند؛ آنگونه كه دختر رسول خدا توصيه كند: در راه خدا ببخشيد كه خصوصا روي فرزندانتان تأثير دارد. لحظات آخر سال درنگ مي‌خواهد تا به ياد آوريم بركت بخشش بانوي 2عالم را؛ تا فراموش نكنيم نيازمندان را.

کد خبر 328105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha