مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیلیکون ولی بالاترین تراکم کارمندان صنایع های‌تک را در تمام آمریکا و البته دنیا دارد (از هر ۱۰۰۰ کارمند بخش خصوصی صنایع های‌تک، ۲۸۶ نفر در این ناحیه کار می‌کنند

سیلیکون

«سیلیکون ولی» (Silicon Valley) به معنای «دره‌ی سیلیسیوم»، نام مستعار و غیررسمی منطقه‌ای در بخش جنوبی خلیج سان‌فرانسیسکوی ایالت کالیفرنیای آمریکاست.

خانه‌ی بسیاری از غول‌های فناوری دنیا و صدها شركت استارتاپ که گوگل، اپل و فیس‌بوک از معروف‌ترین‌هایشان به شمار می‌روند.

موزه‌ی تاریخ کامپیوتر، مرکز تحقیقات فضایی «اِیمز» ناسا، موزه‌ی فناوری، «گوگل پِلِکس» و دانشگاه استنفورد، از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری، تحقیقاتی و آموزشی این منطقه‌اند.

از نظر جغرافیایی، این ناحیه تمام دره‌ی «سانتاکلارا»، نیمه‌ی جنوبی شبه‌جزیره «سان‌فرانسیسکو»، و بخش‌های جنوبی خلیج شرقی آمریکا را دربرمی‌گیرد.

عبارت «ولی» در نام این ناحیه، به دره‌ی سانتاکلارا اشاره دارد؛ جایی‌که مرکز سنتی ناحیه محسوب می‌شود و شامل شهر سن‌خوزه و شهر‌ها و شهرک‌های اطراف آن به عنوان پایتخت سیلیکون ولی است.

عبارت «سیلیکون» نیز برگرفته از تعداد زیاد شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه‌های سیلیسیومی در این منطقه بود‌ که بعدها به نمادی از حجم بالای شرکت‌های فعال در زمینه‌ی فناوری‌های پیشرفته در منطقه تبدیل شد.

درنهایت، اصطلاح سیلیکون ولی به تمام تجارت‌های فناوری پیشرفته‌ی (High Tech) موجود در منطقه اشاره دارد و این منطقه را به‌عنوان قطب اقتصادی صنایع پیشرفته‌ی آمریکا معرفی می‌کند.

در عین حال، این عبارت به معادلی جهانی برای تحقیقات سطح بالا و کارآفرینی تبدیل شده که بسیاری از پارک‌های تحقیقاتی، مراکز رشد و شهرک‌های فناوری در سراسر دنیا، با الهام از آن (و گاه با نام مشابه) بنا نهاده شده‌اند.

سیلیکون ولی، سومین مرکز بزرگ فناوری پیشرفته‌ی آمریکا، پس از ناحیه‌ی «مادرشهر نیویورک» و ناحیه‌ی «مادرشهر واشنگتن» است.

با وجود این، کل ناحیه‌ی خلیج سان‌فرانسیسکو -که سیلیکون ولی نیز جزئی از آن است-، با بیش از 387هزار شغلِ «های‌تِک» در رتبه‌ی نخست قرار می‌گیرد.

سیلیکون ولی بالاترین تراکم کارمندان صنایع های‌تک را در تمام آمریکا و البته دنیا دارد (از هر 1000 کارمند بخش خصوصی صنایع های‌تک، 286 نفر در این ناحیه کار می‌کنند) و بالاترین میانگین دستمزد را به این کارمندان پرداخت می‌کند (144هزار و 800 دلار در سال).

به لطف وجود این صنایع و درآمدهای ناشی از آن، سن‌خوزه و کالیفرنیا بالاترین سرانه‌ی میلیونرها و میلیاردرهای ایالات متحده را به خود اختصاص داده‌اند.

سابقه‌ی ایجاد این ناحیه، به گاراژی برمی‌گردد که در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی، دو دانشجوی مهندسی دانشگاه استنفورد به نام‌های «دیوید هیولت» و «ویلیام پاکارد» (یا همان «اچ‌پی» معروف) فعالیت خود را در آن آغاز کردند.

این گاراژ در حال حاضر، به‌عنوان نماد سیلیکون ولی و محل تولد آن شناخته می‌شود.

از دیگر شرکت‌های بزرگ واقع در این منطقه، می‌توان به «اَدوبی سیستمز»، «اینتل»، «ای‌ام‌دی» (AMD)، «ای‌بی» (eBay)، «نت‌فلیکس»، «ان‌ویدیا» (nVIDIA)، «اوراکل»، «سیمانتِک»، «وسترن دیجیتال»، «یاهو» و «تسلا موتورز» اشاره کرد.

منبع:همشهري‌دانستنيها

کد خبر 329143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha